TREFFER: Citroëns nye C3-serie har truffet godt i det europeiske bilmarkedet.
Foto: NICOLAS GOKSTAD-ANDERSEN
Snur trenden:
Billigbiler får fart på Citroën
Mange europeiske bilmerker sliter med salget for tiden, mens Citroën øker, mye takket være nye og rimelige modeller.
Citroens europeiske salg økte med 32 prosent i oktober, ifølge tall fra markedsundersøkelsesfirmaet Dataforce, melder Automotive News.
Det er særlig de to minste modellene, C3 og C3 Aircross, som drar opp salget. Etterspørselen etter de to modellene er høyere enn forventet. Noe som skaper utfordringer ved anlegget der bilene lages, da kapasiteten er sprengt.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Sprengt kapasitet
Stellantis vil fra neste år produsere ytterligere 40.000 C3-er årlig i Kragujevac i Serbia, noe som bringer produksjonen av C3 og C3 Aircross til 300.000 enheter, ifølge merkets administrerende direktør Xavier Chardon.
Så langt har modellene kun blitt bygget ved konsernets Trnava-fabrikk i Slovakia.
Anlegget i Trnava produserer også Opel Frontera og «er fullstendig mettet», noe som har begrenset C3-produksjonen.
– Vi tar inn flere bestillinger enn vi kan produsere, sier Chardon.
Stellantis ansetter også 400 ansatte til anlegget sitt i Rennes i Frankrike, hvor de nylig begynte å bygge den nye Citroën C5 Aircross.
– Et unntak
– Vi er litt av et unntak akkurat nå, det er oppmuntrende, sier Chardon.
C5 Aircross har ikke landet i Norge ennå, mens C3-utgavene har gitt Citroën positive resultater også her til lands.
Tall fra Opplysningsrådet fra veitrafikken viser at merket så langt i år har levert 1041 biler i Norge, en vekst på 120 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
ë-C3 starter på 234.900 kroner i Norge, ë-C3 Aircross på 279.900 kroner.
I Norge er det kun de elektriske versjonene som er til salgs, i andre europeiske land er modellene også tilgjengelig som bensinhybrider.