
Fords sjefingeniør avslører:
Brukte Mach-E vil få bedre rekkevidde allerede neste år
De kommende tre årene vil eiere av Ford Mustang Mach-E oppleve at bilene får gradvis bedre rekkevidde.
Fords sjefsingeniør Donna Dickson sier dette i et intervju med Sandy Munro, en legendarisk bilekspert med delvis samme bakgrunn fra bilbransjen – blant annet i Ford – som Dickson.
– Vi vil få rekkeviddeforbedringer i 2022. Og det vil komme mer i 2023 og 2024, sier hun i intervjuet, uten å tallfeste endringene.
Trådløs oppdatering
Men som vi vet, er Mach-E allerede i dag best i SUV-klassen – med forbehold om hvordan nylig lanserte Tesla Model Y vil prestere på norske veier.
Oppgraderingene vil skje «over the air» (OTA), altså trådløst, uten at bilen må inn på verksted. En gang var dette banebrytende teknologi fra Tesla, nå er det høyst normalt på siste generasjoners elbiler.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk

Uferdige løsninger
På sine eldre dager har 72 år gamle Sandy Munro lekt seg med å plukke fra hverandre biler for å vurdere blant annet byggekvalitet og tekniske komponenter.
En av bilene som har fått mest kritikk etter en slik grundig gjennomgang, er nettopp Mach-E. Munro påpekte spesielt hvor mye ekstra vekt bilen fikk på grunn av uferdige og lite rasjonelle løsninger som hang igjen fra fossilbilenes tid.
I intervjuet innrømmer Dickson at deler av forbedringene ikke handler om programvare eller batterikjemi, men at det ligger et rekkeviddepotensial i nettopp vektreduksjon, slik Munro har påpekt.
– Vi vet vi må ut med noe vekt for å forbedre våre tall, sier hun.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris