
Fords sjefingeniør avslører:
Brukte Mach-E vil få bedre rekkevidde allerede neste år
De kommende tre årene vil eiere av Ford Mustang Mach-E oppleve at bilene får gradvis bedre rekkevidde.
Fords sjefsingeniør Donna Dickson sier dette i et intervju med Sandy Munro, en legendarisk bilekspert med delvis samme bakgrunn fra bilbransjen – blant annet i Ford – som Dickson.
– Vi vil få rekkeviddeforbedringer i 2022. Og det vil komme mer i 2023 og 2024, sier hun i intervjuet, uten å tallfeste endringene.
Trådløs oppdatering
Men som vi vet, er Mach-E allerede i dag best i SUV-klassen – med forbehold om hvordan nylig lanserte Tesla Model Y vil prestere på norske veier.
Oppgraderingene vil skje «over the air» (OTA), altså trådløst, uten at bilen må inn på verksted. En gang var dette banebrytende teknologi fra Tesla, nå er det høyst normalt på siste generasjoners elbiler.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne

Uferdige løsninger
På sine eldre dager har 72 år gamle Sandy Munro lekt seg med å plukke fra hverandre biler for å vurdere blant annet byggekvalitet og tekniske komponenter.
En av bilene som har fått mest kritikk etter en slik grundig gjennomgang, er nettopp Mach-E. Munro påpekte spesielt hvor mye ekstra vekt bilen fikk på grunn av uferdige og lite rasjonelle løsninger som hang igjen fra fossilbilenes tid.
I intervjuet innrømmer Dickson at deler av forbedringene ikke handler om programvare eller batterikjemi, men at det ligger et rekkeviddepotensial i nettopp vektreduksjon, slik Munro har påpekt.
– Vi vet vi må ut med noe vekt for å forbedre våre tall, sier hun.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang