
NAF krever bedre komfort under lading:
– Dette bør være minstekravet til en ladestasjon
Sju av ti nybilkjøpere velger elbil. Men komforten på ladestasjonen speiler ikke utviklingen.
NAF er ikke fornøyd med fasilitetene på landets ladestasjoner. Daglig kommer det nesten 300 nye elbiler ut på veiene.
Det er på høy tid at brukerne får den samme komforten som vi er blitt vant til fra bensinstasjonene, mener NAF.
– Skal folk oppleve elbil som et godt alternativ må det bli enklere og mer komfortabelt å lade bilen. Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som et tak over ladestasjonen bør være et minstekrav, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Kjøpe kaffe
NAF trekker fram Circle K Kongsbergporten og Shell på Klett sør for Trondheim som eksempler på hvor bra dette kan gjøres. Der er laderne plassert som bensinpumpene, under tak.
Stasjonene tilbyr også mat, kaffe, toaletter og vindusvask ved pumpa, akkurat som andre bensinstasjoner.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk

Ulike priser
– Det må bli slutt på at elbilister må ut for å starte laderen i regn og vind uten tak over hodet, og uten mulighet til å kjøpe seg en kopp kaffe, sier Sødal.
Han påpeker også at man ikke lenger tar til takke med en lader som er plassert sammen med konteinerne bak et næringsbygg.
– Folk vil ha muligheten for en matbit, toalett og kanskje til og med en lekeplass til barna, sier Sødal.
Det er også nærmest umulig å vite hva hurtigladingen vil koste deg. De forskjellige ladeoperatørene tar betalt etter ulike modeller: Per minutt, per kilowattime, eller en kombinasjon. Det står heller ingen steder hva prisen er.
Dårlig hemmelighet
– Vi mener at kilowattime er det nye litersmålet. Da må ladeoperatørene ta betalt for dét, sier Sødal.
Ladeoperatørene kan lære av bensinstasjonene. Prisen på diesel og bensin formelig lyser mot en langs veiene, mens hurtigladeprisene er en vel bevart hemmelighet.
Mangelen på køsystem er en annen utfordring. På utfartsdagene rapporteres det om hard kamp om laderne. Utformes ladeplassene som en tradisjonell bensinstasjon, vil køene gå smidigere.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris

Må ta grep
De siste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at det blir stadig flere elbiler per ladestasjon. Nå er det 19 elbiler per ladepunkt, en økning fra 13 elbiler per ladepunkt i 2017.
– Staten må ta grep så dette tallet ikke vokser. Det er for få hurtig- og lynladere. Fremdeles er noen deler av landet som sorte hull når det kommer til elbil-lading, sier Nils Sødal.
- NAF har beregnet at det er et behov for over 3000 ladepunkter de nærmeste årene.