
Genesis er en variant av Ioniq og Kia:
Får trådløs lading som standardutstyr
Genesis er teknisk sett samme bil som Ioniq 5 og Kia EV6, og den kommer på markedet om et år med trådløs lading som standard.
Genesis er for Hyundai omtrent som Lexus er for Toyota: Konsernets luksusmerke. Kia er også en del av Hyundai. Og ikke minst Ioniq – som er skilt ut til ren elbilsatsing.
Nå melder Green Car Reports at kommende Genesis GV60 vil komme på markedet i 2022 med trådløs lading som standardutstyr.
Til Europa
Programvaren, som skal leveres av WiTricity, vil i utgangspunktet bare bli aktivert i Sør-Korea, bekrefter Genesis overfor Green Car Reports.
I første omgang vil dette være et pilotprosjekt på hjemmemarkedet, men det er liten tvil om at dette er teknologi som skal eksporteres til både USA og Europa.
Og teknologien er nærmere enn vi tror. Faktisk midt i Oslo sentrum.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord

Samme plattform
Representanter fra Hyundai har tidligere sagt at teknologien kan bli viktig for kjøretøy som er bygget på den såkalte E-GMP-plattformen, som er skapt for batterielektriske biler.
Blant andre nevnte Genesis. Men mer spennende: Nykommeren Ioniq 5 er allerede lansert på denne plattformen, og Kia EV6 er bare noen måneder unna norske veier.
Det betyr at teknologien har kort vei til to av modellene som vil prege nybilsalget i Norge de neste årene.
Det er slett ikke sikkert Genesis blir først på markedet. Også fra Kina kommer det rapporter om godt utviklede standarder for denne teknologien.
Følges tett
Hyundai-importøren i Norge følger naturligvis utviklingen med Genesis tett. PR- og produktsjef Øyvind Knudsen sier dette til Motor:
– Genesis har en rekke veldig spennende modeller, og særlig de nært forestående elbilene ser jeg på som meget interessante med norske øyne. Det er imidlertid Genesis Motor Europe som styrer lanseringsplanene for Europa. Merket er nylig lansert i tre av de store markedene, og jeg vil tro de har fokus på dette i første omgang.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris