NY TEKNOLOGI: Denne modellen fra Hyundai-konsernet kommer med banebrytende lading.

Genesis er en variant av Ioniq og Kia:

Får trådløs lading som standardutstyr

Genesis er teknisk sett samme bil som Ioniq 5 og Kia EV6, og den kommer på markedet om et år med trådløs lading som standard.

Publisert

Genesis er for Hyundai omtrent som Lexus er for Toyota: Konsernets luksusmerke. Kia er også en del av Hyundai. Og ikke minst Ioniq – som er skilt ut til ren elbilsatsing.

Nå melder Green Car Reports at kommende Genesis GV60 vil komme på markedet i 2022 med trådløs lading som standardutstyr.

Til Europa

Programvaren, som skal leveres av WiTricity, vil i utgangspunktet bare bli aktivert i Sør-Korea, bekrefter Genesis overfor Green Car Reports.

I første omgang vil dette være et pilotprosjekt på hjemmemarkedet, men det er liten tvil om at dette er teknologi som skal eksporteres til både USA og Europa.

Og teknologien er nærmere enn vi tror. Faktisk midt i Oslo sentrum.

LIKHETER: Interiøret i Genesis GV60 har klare likhetstrekk med Ioniq 5, som har fått meget god mottakelse i Norge.

Samme plattform

Representanter fra Hyundai har tidligere sagt at teknologien kan bli viktig for kjøretøy som er bygget på den såkalte E-GMP-plattformen, som er skapt for batterielektriske biler.

Blant andre nevnte Genesis. Men mer spennende: Nykommeren Ioniq 5 er allerede lansert på denne plattformen, og Kia EV6 er bare noen måneder unna norske veier.

Det betyr at teknologien har kort vei til to av modellene som vil prege nybilsalget i Norge de neste årene.

Det er slett ikke sikkert Genesis blir først på markedet. Også fra Kina kommer det rapporter om godt utviklede standarder for denne teknologien.

Følges tett

Hyundai-importøren i Norge følger naturligvis utviklingen med Genesis tett. PR- og produktsjef Øyvind Knudsen sier dette til Motor:

– Genesis har en rekke veldig spennende modeller, og særlig de nært forestående elbilene ser jeg på som meget interessante med norske øyne. Det er imidlertid Genesis Motor Europe som styrer lanseringsplanene for Europa. Merket er nylig lansert i tre av de store markedene, og jeg vil tro de har fokus på dette i første omgang.