
Spylervæske må helles på fra utsiden:
Nå får du ikke lenger lov til å åpne panseret
Det er mange som gleder seg til å utforske nyhetene Mercedes EQS og BMW iX. Men alt under panseret er det bare å glemme.
Det er nemlig låst for alle andre enn autorisert verkstedpersonell.
Og strengt tatt har du ikke mye under der å gjøre heller.
På en moderne elbil handler det i praksis kun om å etterfylle spylervæske, med mindre du har en «frunk» – et lite bagasjerom under panseret – som du skal nå.
Fikse løsninger
På luksuskombikupéen Mercedes EQS og designbomben BMW iX er det verken «frunk» eller andre grunner til å famle etter spaken i glippen under panseret.
Mercedes prioriterer muligheten for å bestille EQS med et stort luftfilter. Da er det ikke plass til mye annet.
Bak logoen
Så panseret på disse bilene er rett og slett låst. Skal du etterfylle spylervæske, så har de hver sine fikse løsninger:
- På Mercedes sitter påfyllingsrøret integrert i lokket på venstre forskjerm.
- På BMW er røret elegant kamuflert under logoen på panseret.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk


– Dette betyr at du ikke trenger å tenke på noe annet enn å fylle spylervæske. Satt litt på spissen, så har du ikke noe under panseret å gjøre. Det gir enda lettere vedlikehold, sier kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge, Marius Tegneby, til Motor.
Mindre søl
Og det er kanskje en naturlig utvikling, i hvert fall hvis vi skal basere oss på den ferske undersøkelsen som viser at tre av fem engelskmenn ikke aner hva som er under panseret.
Kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz i Mercedes påpeker at en slik løsning er enkel og praktisk, og at den reduserer søl under påfylling.
Store deler av inspeksjonsbehovet på en moderne elbil er nå digitalisert.
– Eksempelvis kan kontrollenhetene i EQS få skybaserte oppdateringer og fjerndiagnose kan stilles ved behov. I tillegg har ikke en elbil behov for å peile olje. Kjølevæskenivå leses av digitalt, sier Jaskiewicz.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris

Dyr pionér
Tanken er ikke helt ny. Audi lanserte dette allerede for over 20 år siden på lille A2. Dette var en revolusjonerende lettvekter i aluminium med klasseledende lavt drivstofforbruk. Men den var dyr å produsere, og fikk ikke den forventede suksessen.
A2 hadde også et panser som helst bare skulle åpnes på verksted, selv om det var fysisk mulig å skru det løs og løfte det av. Men oljepeilepinne og spylervæskepåfylling fant du lett tilgjengelig bak et deksel i grillen.