UNIK: Bobla fra 9. mai 1943 har en markedsverdi på rundt 3,5 millioner norske kroner.
UNIK: Bobla fra 9. mai 1943 har en markedsverdi på rundt 3,5 millioner norske kroner.

180 VW fra privat samling til salgs:

Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner

Konas slitesterke Boble førte til Hermann Walters heftige lidenskap for Volkswagen. Nå er hans samling på 180 biler til salgs.

Publisert

Bobla fra 1943 er samlingens i særklasse dyreste. Færre enn 1000 Bobler ble produsert under krigen, og det er få igjen av dem.

Hermann Walter døde sist høst, 71 år gammel, uten noe uttalt ønske om hva som skulle skje med den unike samlingen etter hans tid. Snarere tvert imot – han utvidet samlingen i Kaunitz, halvannen biltime sørvest for Hannover i Tyskland, helt til det siste.

Kjøpte samlingen

Bruktbilhandleren Hubertus Bettenworh ble kjent med Hermann og hans VW-samling for 25 år siden.

Sammen med to venner overtok han tidligere i år hele samlingen, inklusiv hallene bilene stod i, for å foreta en kontrollert avvikling.

Med ett ble dermed et stort antall klassiske VW, de aller fleste av dem i temmelig god stand, tilgjengelig for de mange som er ute etter en veteran.

Til tross for at dette slett ikke er noe billigprodukter, har salget hittil gått betydelig raskere enn forventet.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLARE FOR SKIFERIE: </span>Tilsynelatende nye, men mer enn 70 år gamle Splitt-Bobler, altså med delt bakrute. Pris rundt 750.000 norske kroner per stykk, men da får du sikkert prutet med deg skiene som er festet på motorrommet.
KLARE FOR SKIFERIE: Tilsynelatende nye, men mer enn 70 år gamle Splitt-Bobler, altså med delt bakrute. Pris rundt 750.000 norske kroner per stykk, men da får du sikkert prutet med deg skiene som er festet på motorrommet.

Inspirert av kona

Bare et par timer før vårt besøk ble det solgt en svært fin Karmann Ghia fra 1965 – for 41.000 Euro, altså litt over 400.000 norske kroner. Fortsatt er det igjen rundt 100 biler.

Walters første kone tok med seg sin Boble inn i ekteskapet og kjørte daglig fem mil til og fra jobb. Bilens gode tilstand etter 300.000 km gjorde så sterkt inntrykk på ektemannen – og slakteren – Hermann Walter at han ble lidenskapelig interessert i alt som hadde med Volkswagen å gjøre.

TV-intervju

Fra 70-tallet kjøpte han massevis av VW, både gode og dårlige. Flest av de dårlige, som ble slaktet og ribbet for verdifulle deler og bidro til et fyldig delelager. I et TV-intervju fortalte han at de kunne slakte opptil 12 biler på en kveld.

Det velfylte reservedelslageret, inkludert mer enn 120 motorer, ble i vår solgt nesten komplett til en belgier.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">JEANS-BOBLE:</span> VW 1302 (til venstre) representerte i 1970 den største utviklingen i Boblas historie, med blant annet forlenget frontparti som ga plass til et nytt forhjulsoppheng, samt bedre bagasjeplass. Jeans-Bobla med dongeriinteriør og sort i stedet for krom, skulle appellere til de unge, men var basert på den eldre VW 1200. I bakgrunnen skimtes Bobla på gamle svenske skilt som skal ha tilhørt et ABBA-medlem.
JEANS-BOBLE: VW 1302 (til venstre) representerte i 1970 den største utviklingen i Boblas historie, med blant annet forlenget frontparti som ga plass til et nytt forhjulsoppheng, samt bedre bagasjeplass. Jeans-Bobla med dongeriinteriør og sort i stedet for krom, skulle appellere til de unge, men var basert på den eldre VW 1200. I bakgrunnen skimtes Bobla på gamle svenske skilt som skal ha tilhørt et ABBA-medlem.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SIST UT: </span>1. Juli 1974 kl. 11:19 rullet den gråblå Bobla til høyre av av produksjonsbåndet i hovedfabrikken i Wolfsburg. Det var den aller siste av til sammen 11.916.519 Bobler fra hovedfabrikken. Da hadde den blitt produsert sammen med Golf i tre måneder. Boble-produksjonen i Europa fortsatte en tid i fabrikkene i Hannover, Emden og Brüssel. Pris ukjent, men ganske sikkert litt over den grønne til venstre, til 300.000 norske kroner.
SIST UT: 1. Juli 1974 kl. 11:19 rullet den gråblå Bobla til høyre av av produksjonsbåndet i hovedfabrikken i Wolfsburg. Det var den aller siste av til sammen 11.916.519 Bobler fra hovedfabrikken. Da hadde den blitt produsert sammen med Golf i tre måneder. Boble-produksjonen i Europa fortsatte en tid i fabrikkene i Hannover, Emden og Brüssel. Pris ukjent, men ganske sikkert litt over den grønne til venstre, til 300.000 norske kroner.

Samlingen vokste

Parallelt med slaktingen av dårlige biler, vokste samlingen av komplette og bevaringsverdige VW. En betydelig del av samlingen består av fint brukte, vanlige biler, uten samlerverdi på kjøpstidspunktet, men som har fått det med årene.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ORIGINAL: </span>Denne 65-modellen Karmann Ghia hadde svært lav kjørelengde, noe som preget både interiør og eksteriør. Den hadde fortsatt originallakken. Den ble solgt for cirka 410.000 norske kroner.
ORIGINAL: Denne 65-modellen Karmann Ghia hadde svært lav kjørelengde, noe som preget både interiør og eksteriør. Den hadde fortsatt originallakken. Den ble solgt for cirka 410.000 norske kroner.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LITE SPORTY</span>: Karmann Ghia var et resultat av et trekantsamarbeid mellom Volkswagen, designstudioet Ghia i Torino og karosserifabrikken Karmann i Osnabrück. Den var i produksjon fra 1955 til den ble avløst av Scirocco i 1974. Dens sportslige ytre ble ikke akkurat matchet av motoren, som på sitt meste ga 50 hester.
LITE SPORTY: Karmann Ghia var et resultat av et trekantsamarbeid mellom Volkswagen, designstudioet Ghia i Torino og karosserifabrikken Karmann i Osnabrück. Den var i produksjon fra 1955 til den ble avløst av Scirocco i 1974. Dens sportslige ytre ble ikke akkurat matchet av motoren, som på sitt meste ga 50 hester.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DYRERE: </span>Økende levestandard i etterkrigstiden åpnet for et lite flaggskip som Karmann Ghia. Den ble bygget mer møysommelig enn en Boble, med tilsvarende høyere pris. Men den solgte bra. Mot slutten av produksjonsløpet (1955-1974) gikk en stadig større andel biler til USA.
DYRERE: Økende levestandard i etterkrigstiden åpnet for et lite flaggskip som Karmann Ghia. Den ble bygget mer møysommelig enn en Boble, med tilsvarende høyere pris. Men den solgte bra. Mot slutten av produksjonsløpet (1955-1974) gikk en stadig større andel biler til USA.

Tok imot fans

Etter hvert ble også sjeldnere og mer verdifulle biler med i samlingen. Walter fikk mye publisitet om sin lidenskap, både i trykte media og på TV.

Han tok også gjerne imot VW-fans som ville besøke hans private museum, som etter hvert krevde flere haller.

I VW-kretser ble han kjendis, og det la ikke akkurat noen demper på hans samlemani.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">18.000 KM: </span>Bobla fra 1960 har hatt bare hatt én eier og gått 18.000 km. En ny eier må starte med en grundig vask.
18.000 KM: Bobla fra 1960 har hatt bare hatt én eier og gått 18.000 km. En ny eier må starte med en grundig vask.

Blant sjeldenhetene i den komplette samlingen ved Walters død, finner vi blant annet disse objektene:

  • Flere svært gamle såkalte Splitt-Bobler (med delt bakrute, før 1953).
  • Den aller siste av nesten 12 millioner Bobler bygd på hovedfabrikken i Wolfsburg.
  • En svenskregistrert Boble som skal ha tilhørt et av ABBA-medlemmene.
  • Jubileumsboble fra 1985 (Bobla 50 år), fortsatt i den originale beskyttelsesfolien og dermed som nybil å regne.
  • En av de aller siste boble-kabrioletene fra Karmann – også denne i original beskyttelsesfolie.
  • To Bobler fra den aller siste serien fra 2003 – begge kjørt bare 11 km.

De to sistnevnte ble hver for seg solgt for i underkant av 450.000 norske kroner.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GODE BUSSER:</span> Et lite knippe Folkevognbusser ispedd en Golf II fra 80-tallet. Til venstre sees meieribilen, og helt til høyre bilen Herman Walter kjøpte til en ferietur, og innlemmet i samlingen etterpå. Til venstre for denne, sykebilen (se også neste bilde).
GODE BUSSER: Et lite knippe Folkevognbusser ispedd en Golf II fra 80-tallet. Til venstre sees meieribilen, og helt til høyre bilen Herman Walter kjøpte til en ferietur, og innlemmet i samlingen etterpå. Til venstre for denne, sykebilen (se også neste bilde).
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HELSEBRINGENDE: </span>For mange entusiaster ligger det mye helse i å klyve inn i denne sykebilen. Det var neppe like attraktivt på den tiden den rullet rundt i gatene.
HELSEBRINGENDE: For mange entusiaster ligger det mye helse i å klyve inn i denne sykebilen. Det var neppe like attraktivt på den tiden den rullet rundt i gatene.

Buss med tappeanlegg

I 1978 kjøpte Herman en helt ny folkevognbuss, en T2b campingbil, for den forestående ferien. Etter ferien, med 3.777 km på telleren, tok han av skiltene og innlemmet den som «nesten-ny» i samlingen. En folkevognbuss meieribil fra 50-tallet med tappeanlegg, må også nevnes som en spesiell raritet.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPORTY:</span> Scirocco TS hadde 85 hk. Dette var den mest sportslige bilen fra VW, inntil Golf GTI (og Scirocco GTI) kom høsten 1976. Bilen på bildet har gått 103.000 km. Pris cirka 290.000 norske kroner.
SPORTY: Scirocco TS hadde 85 hk. Dette var den mest sportslige bilen fra VW, inntil Golf GTI (og Scirocco GTI) kom høsten 1976. Bilen på bildet har gått 103.000 km. Pris cirka 290.000 norske kroner.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GJENNOMFØRT:</span> De første årene hadde toppmodellen Scirocco TS rutete interiør, fargeavstemt mot eksteriørfargen.
GJENNOMFØRT: De første årene hadde toppmodellen Scirocco TS rutete interiør, fargeavstemt mot eksteriørfargen.

Meksikansk produksjon

Det er selvsagt Bobla som dominerte, og fortsatt dominerer. Det blir sagt at Bobla er representert med minst ett eksemplar fra hvert år den var i regulær produksjon – i så fall er det minst 58 Bobler fra 1945 til 2003 (inkludert årene med bare meksikansk produksjon).

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPESIELL: </span>Den gule og svarte Bobla tilhørte en spesialserie «Gelbschwarzer Renner» – forkortet GSR – med en del sportslige detaljer både inn- og utvendig. Det var også planer om at den skulle leveres med sterkere motor enn de 50 hestene som var maksimal ytelse på Bobler produsert i Europa. Men med Golf med 70 hester snart klar for produksjon, ble det ikke noe av kraftigere Boble-motor.
SPESIELL: Den gule og svarte Bobla tilhørte en spesialserie «Gelbschwarzer Renner» – forkortet GSR – med en del sportslige detaljer både inn- og utvendig. Det var også planer om at den skulle leveres med sterkere motor enn de 50 hestene som var maksimal ytelse på Bobler produsert i Europa. Men med Golf med 70 hester snart klar for produksjon, ble det ikke noe av kraftigere Boble-motor.

To Trabanter...

Walters samlemani var ikke begrenset til de mest klassiske luftkjølte. Vi talte ved vårt besøk hele 15 Golf av første generasjon. Vi fant ingen Audi, men derimot en NSU Ro 80 med wankelmotor. Pussig nok også to Trabanter – kanskje fordi de ble definert som DDRs folkevogn?

  • Artikkelforfatteren skriver nå mest for Treffpunkt, et medlemsmagasin som går ut til VW- og Audi-entusiaster fire ganger i året.

Her kan du se flere bilder fra samlingen:

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ORIGINALEN: </span>VW Passat av første generasjon.
ORIGINALEN: VW Passat av første generasjon.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FACELIFT:</span> Passat av første generasjon etter at den fikk en stor ansiktsløfting i 1977.
FACELIFT: Passat av første generasjon etter at den fikk en stor ansiktsløfting i 1977.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UVANLIG:</span> Hele tre førstegenerasjons Golf med fem dører kan sees på dette bildet. Denne var svært lite vanlig.
UVANLIG: Hele tre førstegenerasjons Golf med fem dører kan sees på dette bildet. Denne var svært lite vanlig.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">22.000 KM: </span>Denne lofotengrønne Golf L med 50 hk fra 1975 så meget bra ut, men det burde den også gjøre med 22.000 km på speedometeret og en pris på rundt 220.000 norske kroner.
22.000 KM: Denne lofotengrønne Golf L med 50 hk fra 1975 så meget bra ut, men det burde den også gjøre med 22.000 km på speedometeret og en pris på rundt 220.000 norske kroner.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GOLF MED RUMPE:</span> I 1979 kom Jetta – altså en Golf med rumpe. Trangt i baksetet, men gigantisk bagasjerom. Den ble spesielt populær i USA, mens dagens generasjon ikke selges i Europa.
GOLF MED RUMPE: I 1979 kom Jetta – altså en Golf med rumpe. Trangt i baksetet, men gigantisk bagasjerom. Den ble spesielt populær i USA, mens dagens generasjon ikke selges i Europa.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SOM NY:</span> Førsteinntrykket av denne fargeglade Varianten fra tidlig 70-tall: Ingen bruksspor.
SOM NY: Førsteinntrykket av denne fargeglade Varianten fra tidlig 70-tall: Ingen bruksspor.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SJEKK BLINKLYSET:</span> Bobla hadde helt fram til 60-tallet blinklys i form av vipper som spratt ut fra B-søylen. Mange erstattet disse med mer synlige blinklys på samme sted, men trolig ble de aldri levert slik direkte fra fabrikken.
SJEKK BLINKLYSET: Bobla hadde helt fram til 60-tallet blinklys i form av vipper som spratt ut fra B-søylen. Mange erstattet disse med mer synlige blinklys på samme sted, men trolig ble de aldri levert slik direkte fra fabrikken.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ALENE:</span> Dette var den eneste Boble-cabrioleten vi kunne observere.
ALENE: Dette var den eneste Boble-cabrioleten vi kunne observere.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MISLYKTES:</span> VW 412 LE Variant, var Volkswagens store mellomklassebil basert på luftkjølt hekkmotor. Den ble ingen suksess.
MISLYKTES: VW 412 LE Variant, var Volkswagens store mellomklassebil basert på luftkjølt hekkmotor. Den ble ingen suksess.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SVÆRT MODERNE:</span> NSU Ro 80 debuterte i 1967 med et design langt forut for sin tid, wankelmotor og andre spennende løsninger. Dessverre var den svært upålitelig og ble en stor økonomisk belastning for produsenten. VW tok over NSU i 1969. Fra 1982 har svært mye Audi-design vært inspirert av denne.
SVÆRT MODERNE: NSU Ro 80 debuterte i 1967 med et design langt forut for sin tid, wankelmotor og andre spennende løsninger. Dessverre var den svært upålitelig og ble en stor økonomisk belastning for produsenten. VW tok over NSU i 1969. Fra 1982 har svært mye Audi-design vært inspirert av denne.