
Bruker større batteripakker:
Volvo dobler rekkevidden på ladehybridene
Norske Volvo-kunder er de flinkeste til å kjøre ladehybridene på strøm. Med nye batteripakker kan de kjøre inntil 60 prosent lengre.
Volvo lanserer i dag en helt ny generasjon ladbare hybrider som skal gi vesentlig bedre rekkevidde. Batterikapasiteten til de ladbare hybridene på den såkalte SPA-plattformen økes med 62 prosent fra 11,6kWh til 18,8kWh.
Det gir disse endringene for de mest relevante modellene for norske kjøpere:
- XC60 får inntil 79 kilometer rekkevidde, mot tidligere 53 kilometer.
- XC90 får inntil 68 kilometer, mot tidligere 50 kilometer.
- V90 får inntil 87 kilometer, mot tidligere 56 kilometer.
- V60 får inntil 88 kilometer, mot tidligere 55 kilometer.
- S60 får inntil 91 kilometer, mot tidligere 59 kilometer.
Volvos minste SUV, XC40, bygges på en annen plattform (CMA), og omfattes ikke av endringene.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til

Analyser
Volvo har tidligere analysert 13.450 norske ladehybrider for å se hvor mye de kjøres på ren elektrisitet. Analysen viste at nesten halvparten av kjørestrekningen ble kjørt på ren elektrisitet, uten at forbrenningsmotoren var i gang.
– De norske kundene er faktisk de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden og vi vet at de lader veldig ofte. Med lengre rekkevidde kan det bli enda mer elektrisk kjøring, sier PR- og kommunikasjonssjef i Volvo i Norge, Erik Trosby.
Økt effekt
I tillegg til lengre rekkevidde, øker Volvo også ytelsen til den elektriske motoren. Dreiemomentet økes fra 240 Nm til 309 Nm og motoren får en effektøkning fra 87 til 145 hestekrefter.
Også én-pedal-funksjonen blir med effektiv med etter batterioppgraderingen.
Samme priser
Volvo opplyser at prisene forblir nærmest uendret. Det betyr følgende:
- S60 Recharge T8 AWD ladbar hybrid fra 640.900
- V60 Recharge T6 AWD ladbar hybrid fra 580.900
- XC60 Recharge T6 AWD ladbar hybrid fra 731.900
- S90 Recharge T8 AWD ladbar hybrid fra 700.900
- V90 Recharge T6 AWD ladbar hybrid fra kr. 690.900
- XC90 Recharge T8 AWD ladbar hybrid fra 1.007.900
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
