
Elbil fra Vietnam:
Nytt elbil-merke styrer unna Norge
Vietnamesiske Vinfast har vært en snakkis i bilbransjen siden de viste sine første biler i 2018. Nå er deres elbilflåte klar. Men foreløpig styrer de unna det norske markedet.
Selskapet skal ha helelektriske klar i fem segmenter i løpet av kort tid, og de to største SUVene – VF8 og VF9 – er i prinsippet klare for bestilling i utvalgte markeder.
Vinfast starter Europa-satsingen i Tyskland, Frankrike og Nederland.
En representant for selskapet sier til Motor at de har ambisjoner om å bli et globalt merke, også med salg og serviceapparat i Norge, men det er uklart når det blir tatt en beslutning om eventuell satsing i Norge.
Vinfast viste frem sine første modeller i Europa i Paris for fire år siden. Under en presentasjon på elbilkonferansen EVS35 på Lillestrøm mandag, slapp noen elektriske katter ut av sekken.

Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
Kjempebatteri
Stormodellen VF9 får en batteripakke på 123 kW i topputgaven, og skal ha en WLTP-rekkevidde på inntil 594 km. Den litt mindre VF8 skal ha batteri på 83,7 kW, med inntil 529 km rekkevidde.
Begge modellene kommer i to varianter, Eco og Plus.
Selskapet vektlegger fleksible abonnementsløsninger av batterier, «for å gjøre det enklere og samtidig redusere risikoen for nye elbilister», ifølge Europa-sjef Jean-Christiophe Mercier.
De europeiske prisene er i spennet fra 43.000 til 65.000 euro, i tillegg til batteri-abonnement på mellom 120 og 150 euro i måneden, avhengig av størrelse.

Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang