MANGE OM BEINET: Kinesiske produsenter står 72 prosent av de elektriske bilene som selges i hjemmemarkedet.

Leverandør tar grep:

Tror flere bilmerker vil forsvinne i priskrigen

Noen merker vil dukke under i priskrigen som herjer det kinesiske bilmarkedet. En av verdens største leverandører til bilindustrien tar nå grep for å sikre seg.

Publisert Sist oppdatert

Franske Forvia er verdens sjuende største underleverandør i bilindustrien, spesialisert særlig innen produksjon av interiør, lavutslippsmaterialer og digitale løsninger til førermiljøet, tar grep fordi «vi er ikke sikre på hvem som kommer til å vinne».

Selskapet har store avtaler med blant annet BYD og Chery.

I Kinas bilindustri surfer både etablerte produsenter og dusinvis av nykommere på en heftig bølge av optimisme med stadig mer digitale lavutslippsbiler.

Men ikke alle vil komme helskinnet gjennom, tror Forvias økonomidirektør Olivier Durand.

– Det er sannsynligvis for mange aktører i Kina. Vi er stadig mer fokusert på å spre oppdragene, for vi er ikke sikre på hvem som kommer til å vinne. Vi vil unngå å rammes for hardt hvis enkeltkunder mislykkes, sier han.

Konkurs i oktober

Automotive News skriver at Kina har om lag 50 forskjellige merker som lager ladehybrider eller helelektriske biler, ifølge analysebyrået Marklines. Selv i verdens største bilmarked er det ikke plass til alle.

VW Motors søkte konkursbeskyttelse i oktober etter at Weltmeister-merket floppet, og Financial Times skriver at også Aiways er i vanskeligheter.

«Mest utsatt er de merkene som ikke har støtte i ryggen fra store, mektige konserner», skrev analyseselskapet Inovev nylig, ifølge Automotive News.

Og Inovev la til at situasjonen har blitt mer krevende for de mindre, uavhengige produsentene fordi mange storselskaper lanserer stadig flere merker.

Ulike eierskap

Flere kinesiske produsenter leverer biler også på det norske markedet – og de har svært ulike eierkonstellasjoner:

  • MG og Maxus er merker innenfor SAIC-konsernet, et av Kinas største bilselskaper. Voyah er et ferskt merke, men eid av Dongfeng, en av Kinas fire store. Hongqi er del av FAW Group, et annet storselskap, og har produsert biler siden 1950-tallet. JAC er en annen veteran, forøvrig deleid av Volkswagen.

  • BYD har bygd seg opp over noen tiår med base i egen batteriproduksjon. Seres er ganske fersk som bilselskap, men bil-underbruket er del av et etablert konsern. Geely har vokst seg til en rikholdig bilkonsern, representert i Norge med mange merker gjennom ulike eierkonstellasjoner. Zeekr, Smart, Lotus, Volvo og Polestar er merker med Geely som hovedeier, i tillegg har Geely en stor eierpost i Mercedes-produsenten Daimler.

  • NIO og Xpeng er to nyere, frittstående selskaper. Volkswagen-konsernet har kjøpt en eierandel i Xpeng, men selskapet har i utgangspunktet ikke samme finansielle muskler som de store konsernene.