TRUMFKORT: Toyotas Europa-sjef Matt Harrison tror på suksess i Norge for deres nye elbiler.

Tror på norgesfavoritt:

Toyota lover batteri som tåler norsk vinterkulde

Toyota lover en elbil med et batteri som takler norske vintertemperaturer bedre enn konkurrentene. – Vi vet mer om dette enn de andre gjør, sier Toyota-toppen Andrea Carlucci til Motor.

Publisert Sist oppdatert

BRUSSEL (Motor): Det er mange faktorer som veier tungt i utviklingen av elektriske biler, men ingen ting er mer avgjørende enn batteriet. Andrea Carlucci kaller det selve hjertet i bZ-prosjektet, beyond Zero er kodenavnet på Toyotas elbilrigg.

Mens diskusjonene om vinterkulde og batteritid går høyt i norske nettfora, der frustrasjonene luftes hyppig og fyndig, mener altså Toyota å ha svaret.

Bilprodusenten ruller ut bZ med en SUV som har batteripakke på relativt beskjedne 71,4 kWt – men som skal tåle kulde vesentlig bedre enn mange konkurrenter. Carlucci vil ikke gi tall, men Motor erfarer et vinterfall på maks 10 prosent under WLTP.

Det er bare BMW iX3 som har hatt bedre tall i Motor og NAFs elbiltester, men det gjenstår å teste dem mot hverandre under like forhold.

Forbedret kontroll på temperatur og ytelse i hver eneste celle skal ikke bare forbedre vinterprestasjonen, men også sikre et tilnærmet evig liv.

– Vi er så overbevist om kvaliteten, holdbarheten og påliteligheten til denne teknologien at vi tilbyr en batterigaranti inntil en million kjørte kilometer, gitt at bilen har vært til årlig kontroll ved et Toyota-verksted. En million kilometer tilsvarer mer enn 2200 oppladinger, fra null til fullt – eller, om du vil, som om du lader mer enn annen hver dag i 10 samfulle år, sier Carlucci, som er konserndirektør med ansvar for marked og produktutvikling i Toyota Motor Europa.

Et langt liv

Isolert sett er ikke Toyota-batteriet unikt. Det gir rundt 450 km rekkevidde, hurtigladetid til 80 prosent på 30 minutter og sitter i en bil med prislapp i omtrent samme klasse som VW ID.4.

– Vi tror det blir et av de mest effektive batteriet på markedene i dag, sier Carlucci – og forklarer det med erfaringene fra hybridbilene Toyota har produsert i over 25 år.

– Vi har lært mye fra hybrid. Vi vet mer om dette enn de andre gjør.

Men det er det lange løpet som får Toyota-sjefene til å tro at de sitter på noe helt spesielt. Toyota venter at leasing blir den primære eierformen for elektriske biler, med en leasingandel totalt på over 50 prosent.

TOYOTA-TOPP: Andrea Carlucci.

– Batteriet er nøkkelen til en andre leasingperiode – og kanskje også en tredje. Hvis vi kan tilby samme rekkevidde ved tredje gangs leasing, så vil det være unikt og åpne helt nye muligheter for livsløpregnestykket på elektriske biler, sier Carlucci.

Ro i sjelen

Kollega Gerald Killmann, som er visepresident for forskning og utvikling i Toyota Motor Europa, sier at den nye teknologien byr på muligheter med ulike batteristørrelser og batterityper.

– Det er ikke bare et spørsmål om rekkevidde, men også om ytelse, sikkerhet og kostnad. Vi har lært ganske mye av å lage 20 millioner elektrifiserte biler, og det gir kjøperne ro i sjelen.

– Vi tror vi skal lage litium-ion-batterier 30 prosent billigere enn noen andre gjør. Og vi skal redusere batteribehovet i hver enkelt bil med 30 prosent. Vi tror vi kan lage like effektive biler med 50 prosent mindre batteri på andre halvdel av 2020-tallet. Samtidig skal vi kommersialisere faststoffbatteriet, sier Killmann – og legger til at denne batteriteknologien først vil bli testet i en eller flere av merkets hybridbiler.