TRØST: Kunder som bestilte en Toyota bZ4X innen 25. juni, og som fortsatt venter på bilen, får moms og vektavgift dekket.

Brev fra Toyota:

bZ4X-kunder får dekket moms- og vektavgift

Toyota punger ut med fra 18.000 til 38.500 kroner for kunder som bestilte en bZ4X i sommer, men som ennå ikke har fått den.

Publisert Sist oppdatert

En rekke utålmodige bZ4X-kunder får i disse dager brev fra Toyota, med beskjed om at de ikke trenger bekymre seg over kostnadene rundt moms og vekt, som påløper fra nyttår. Dette dekkes av Toyota.

Dette er en ok trøst for dem som hadde sett for seg leveringer i god tid innen årskiftet.

Hjulbolt-feil

Avhengig av totalprisen på de bestilte bilene, vil dette beløpet ligge på fra 18.000 til 38.500 kroner.

Forutsetningen for å få dekket utgiftene av Toyota, er at bilen ble bestilt innen 25. juni i år. Altså før Toyota oppdaget en feil på hjulboltene, som gjorde at alle bZ4X – og tvillingmodellen Subaru Solterra – ble stående innelåst i tre og en halv måned.

FORVENTNINGER: Toyotas hittil beste førermiljø, skrev Motor om bZ4X. Vi forstår at mange er utålmodige når de har betalt for dette.

Tar ansvar

I brevet til de aktuelle kundene, står det blant annet følgende:

«Utfordringen med hjulbolter har ført til en ekstraordinær leveringsutfordring for bilmodellen».

Og videre:

«Toyota tar ansvar for den avgiftsmessige konsekvensen av de ekstraordinære leveringsutfordringene for bZ4X. Vi vil således dekke mva. og vektavgift for privatkundene som har signert kontrakt før hjulbolt-tilbakekallingen».