Ferske tall fra USA:
Tesla takler sommerheten best
Det koster nesten like mye rekkevidde å holde bilen kjølig i kraftige varmeperioder som å holde den varm i kulda.
Tesla har det mest effektive systemet for å holde bilene kjølige, og samtidig ivareta rekkevidden, skriver Automotive News.
De refererer til tall fra Recurrent – et amerikansk selskap som overvåker rundt 1700 elbiler og ladbare hybrider fordelt på 65 modeller, for å se hvordan batterier og rekkevidde påvirkes under ulike forhold.
Har du lest disse sakene?
-
Angret på Hongqi-kjøpet:
– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
10-punktsjekken med Dag Otto Lauritzen:
Obersten liker bilen ryddig og romslig
-
Vi som feirer «Mustang 60 år»:
Mustang-mennesker er de beste festløvene
-
Startbatteri-problemer:
Ny bil var 63 dager på verksted med flatt batteri
-
Dongfeng Box:
Dette blir Norges suverent billigste bil
-
Best over 10 år?
USA-tall: Tesla er billigst å vedlikeholde
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
-
Porsche Macan:
Når du trenger både familie- og sportsbil
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Europas største bilistorganisasjon:
Refser kinesernes assistansesystemer
-
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
10-punktsjekken med Dag Erik Pedersen:
«Var litt skeptisk til elektrisk. Nå er jeg overbevist»
-
Vi som elsker bakgårdsbiler:
Se nordmenns skjulte bil-moro
-
Hundrevis av milliarder:
Musk kjemper for tidenes høyeste lønn
Rekkevidde
Ekstremvarmen i store deler av det sørlige og vestlige USA den siste tiden, har gitt nye interessante observasjoner.
Enkelte modeller mistet opptil 31 prosent rekkevidde da gradestokken viste 38 grader.Tesla-modellene hadde det minste rekkeviddetapet under disse forholdene.
Varmepumpe
Ved bare moderat lavere temperaturer ble rekkeviddetapet fort mer normalt. Ved 32 grader var gjennomsnittlig rekkeviddereduksjon på fem prosent. Ved snaue 27 grader var den nede på 2,8 prosent.
Administrerende direktør i Recurrent, Scott Case, konkluderer med at Teslas gode resultater skyldes bilenes effektive varmepumper.
Skuffende Tesla
– Varmepumpene håndterer både oppvarming om vinteren og kjøling om sommeren. Det har også beskyttelse mot overoppheting, så bilene ikke blir for varme til å begynne med, sier Case.
Recurrent er ikke like imponert over Teslas generelle rekkevidde. I følge selskapet oppnår en 2023 Model 3 Long Range bare 60 prosent av oppgitt rekkevidde (576 km i følge den amerikanske målemetoden EPA) under normal bruk.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
-
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
-
Slurv får krass kritikk:
Åtte måneder på verksted, tilbake igjen etter én dag
-
Se bildene:
– Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
-
Hanne kjente rettighetene sine:
– Motoren skal jo holde lenger enn 119.000 km
-
Parkeringsselskap:
Krevde 3200 kroner for 41 sekunder
-
Verksted:
30.000 kr for å fjerne Ikea-mutter og småstein i Tesla
-
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
-
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
-
Skulle bare bytte termostaten:
NAF-senteret glemte bilen til Kjell
-
10-punktsjekken med Erik Follestad:
– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera
-
Sommerdekktesten 2024:
Dette bør avgjøre dekkvalget til elbilen
-
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
-
Fikk måle seg mot Tesla Model 3:
Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
-
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
-
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
-
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
-
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
-
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret