
Ferske tall fra USA:
Tesla takler sommerheten best
Det koster nesten like mye rekkevidde å holde bilen kjølig i kraftige varmeperioder som å holde den varm i kulda.
Tesla har det mest effektive systemet for å holde bilene kjølige, og samtidig ivareta rekkevidden, skriver Automotive News.
De refererer til tall fra Recurrent – et amerikansk selskap som overvåker rundt 1700 elbiler og ladbare hybrider fordelt på 65 modeller, for å se hvordan batterier og rekkevidde påvirkes under ulike forhold.
Har du lest disse sakene?
-
Thomas vant, men fikk ikke pengene:
– Tesla presset meg hardt
-
Toyota med elektrisk by-SUV:
– Vi venter at dette blir en av våre bestselgere
-
NAF krever opprydning:
– Bertel O. Steen tuklet med programvaren
-
Ville ha 12 tusen ekstra:
Møller sendte ekstraregning og saksøkte kunden
-
Vi som pimper elbilen:
– Gøy å glede andre med min syke hobby
-
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
-
Undersøkelse fra USA:
Elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler
-
Prøvekjørt: Renault Megane Evolution ER
Er dette det beste nybilkjøpet akkurat nå?
-
Første tur med Polestar 3:
Polestars SUV-debut frister på pris og rekkevidde
-
Oppgitt Skoda-eier:
Slik svarte Møller da Knut klaget på lading og rekkevidde
-
Golfen hadde vannlekkasje:
Mariann fikk heve kjøpet på dagen
-
Prøvekjørt: Peugeot e-308 SW
Så fargerik at den kler grått
-
Prøvekjørt: Kia EV9
Denne gjør det ganske enkelt å tenke helt nytt
-
Årets beste bilkjøp:
Mye fornuft, litt følelser – her er våre fem favoritter
-
Leverandør tar grep:
Tror flere bilmerker vil forsvinne i priskrigen
Rekkevidde
Ekstremvarmen i store deler av det sørlige og vestlige USA den siste tiden, har gitt nye interessante observasjoner.
Enkelte modeller mistet opptil 31 prosent rekkevidde da gradestokken viste 38 grader.Tesla-modellene hadde det minste rekkeviddetapet under disse forholdene.
Varmepumpe

Ved bare moderat lavere temperaturer ble rekkeviddetapet fort mer normalt. Ved 32 grader var gjennomsnittlig rekkeviddereduksjon på fem prosent. Ved snaue 27 grader var den nede på 2,8 prosent.
Administrerende direktør i Recurrent, Scott Case, konkluderer med at Teslas gode resultater skyldes bilenes effektive varmepumper.
Skuffende Tesla
– Varmepumpene håndterer både oppvarming om vinteren og kjøling om sommeren. Det har også beskyttelse mot overoppheting, så bilene ikke blir for varme til å begynne med, sier Case.
Recurrent er ikke like imponert over Teslas generelle rekkevidde. I følge selskapet oppnår en 2023 Model 3 Long Range bare 60 prosent av oppgitt rekkevidde (576 km i følge den amerikanske målemetoden EPA) under normal bruk.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Oppgitt Skoda-eier:
Slik svarte Møller da Knut klaget på lading og rekkevidde
-
Årets beste bilkjøp:
Mye fornuft, litt følelser – her er våre fem favoritter
-
Marianne og Kai fortviler:
Klarer ikke å åpne dørene på Audien – saksøker Møller
-
KOMMENTAR:
Nei, Møller, dette bestemmer dere ikke
-
Tom-Ivar sjokkert over behandling:
Kolliderte med Bentleyen, ble politianmeldt av If
-
82
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
-
Testes på Østlandet:
Råkjørerne blir lurt av de elektriske UP-bilene
-
Splitter ny bil:
Kjørte Porsche til 4,5 mill. i grøfta – If nektet erstatning
-
NAF oppgitt over Møller:
Dette er Møllers bilvask-krav
-
«NAF-Benny» flau på Teslas vegne:
Tesla nektet å reparere med takboksen på
-
Maria fikk avslag:
– Tesla avviste NAF-testen
-
Ruben er ulykkelig Tesla-eier:
– Mange snur seg etter bilen min
-
Prøvekjørt: Oppgradert Tesla Model 3
Her lukter det premium, Tesla
-
95 vs. 98 oktan:
Derfor må du droppe E10-bensin på gamle biler
-
Ferske tall om lån:
Rekordmange mister bilen sin
Siste fra Motor
Les alle biltestene på Motor:
-
73
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
-
85
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
-
83
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
-
82
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
-
70
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
-
73
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
-
76
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
-
77
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
-
72
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
-
58
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
-
87
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
-
74
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
-
75
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
-
78
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
-
80
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
-
81
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
-
80
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
-
81
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
-
66
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
-
74
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
-
81
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
-
84
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
-
79
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
-
74
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
-
78
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
-
77
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm