![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">VARME:</span> I kraftig varme mister Teslas modeller – her en Model X – minst rekkevidde.](https://image.motor.no/250106.webp?imageId=250106&width=960&height=548&format=jpg)
Ferske tall fra USA:
Tesla takler sommerheten best
Det koster nesten like mye rekkevidde å holde bilen kjølig i kraftige varmeperioder som å holde den varm i kulda.
Tesla har det mest effektive systemet for å holde bilene kjølige, og samtidig ivareta rekkevidden, skriver Automotive News.
De refererer til tall fra Recurrent – et amerikansk selskap som overvåker rundt 1700 elbiler og ladbare hybrider fordelt på 65 modeller, for å se hvordan batterier og rekkevidde påvirkes under ulike forhold.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som liker olympiske leker (og biler):
Her er OL-byens politibiler med best kondis
-
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
-
Foruroligende trend:
Hvor ble det av alle insektene?
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Jeg som elsker bilen min:
– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
10-punktsjekken med Carina Olset Hovda:
«Har alltid tenkt at jeg skal kjøpe meg drømmebilen»
-
Forbrukerrådet om bobiler:
Advarer mot å betale egenandeler på reparasjoner
-
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
-
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
-
10-punktsjekken med Olaf Tufte:
«Jeg ruller nok 50.000 km i året med alle disse bilene»
-
Bare se, ikke kjøpe:
Her er en ny VW-SUV med nær 600 km rekkevidde
-
Vi som bruker bilen til fest:
De frekke bryllupsbilene som får gjestene til å prate
-
Nedgang på 20 prosent:
Denne Tesla-nyheten vekker bekymring
-
Matprofil om bensinstasjonene:
«Skuffende hvor vanskelig det er å finne god, sunn mat»
Rekkevidde
Ekstremvarmen i store deler av det sørlige og vestlige USA den siste tiden, har gitt nye interessante observasjoner.
Enkelte modeller mistet opptil 31 prosent rekkevidde da gradestokken viste 38 grader.Tesla-modellene hadde det minste rekkeviddetapet under disse forholdene.
Varmepumpe
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">KULDE: </span>På våre breddegrader er rekkeviddetapet i kjøligere vær viktigst. Her er en Tesla Model 3 i fokus under en vinterutgave av verdens største elbiltest.](https://image.motor.no/222466.webp?imageId=222466&width=960&height=548&format=jpg)
Ved bare moderat lavere temperaturer ble rekkeviddetapet fort mer normalt. Ved 32 grader var gjennomsnittlig rekkeviddereduksjon på fem prosent. Ved snaue 27 grader var den nede på 2,8 prosent.
Administrerende direktør i Recurrent, Scott Case, konkluderer med at Teslas gode resultater skyldes bilenes effektive varmepumper.
Skuffende Tesla
– Varmepumpene håndterer både oppvarming om vinteren og kjøling om sommeren. Det har også beskyttelse mot overoppheting, så bilene ikke blir for varme til å begynne med, sier Case.
Recurrent er ikke like imponert over Teslas generelle rekkevidde. I følge selskapet oppnår en 2023 Model 3 Long Range bare 60 prosent av oppgitt rekkevidde (576 km i følge den amerikanske målemetoden EPA) under normal bruk.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
-
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
-
Marius rammes av avgiftsregler:
Taper 55.000 kr på at bilen er «for ny»
-
Porsche-kunde fikk uoriginalt:
Krevde 177.000 kr for nye dekk og felger
-
Samina og Torstein leide ut bilen sin:
Leietakeren stjal bilen og kjørte den til Belgia
-
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
-
Knut Terje fikk kjøreforbud:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys
-
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
-
Bruktbilsvindel:
Denne rustbomben ble EU-godkjent
-
Ole Roar er kraftig irritert:
Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger
-
Lekkasje fra toalettet:
«Flott bobil» var reparasjonsobjekt
-
Lagringskonflikt:
Usolgte Teslaer hoper seg opp i Tyskland
-
Ulovlig, mener NAF:
Forhandler krever tilbakekjøp av innbyttevogn
-
Angret på Hongqi-kjøpet:
– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
Les alle biltestene på Motor:
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
73
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
-
80
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
-
70
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
-
66
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
75
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
82
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
70
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
66
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
71
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner