FAMILIE-NYHET: Renault Scenic ble mandag vist for offentligheten

Renault Scenic avduket:

Familie-SUV-en får over 60 mil rekkevidde

Nye Renault Scenic har alt den litt mindre Megane mangler – nesten …

Publisert Sist oppdatert

MÜNCHEN (Motor): La oss starte med de opplagte fordelene når Renault nå lanserer en helelektrisk versjon av modellen som skapte en egen bilklasse på midten av 90-tallet:

● Over 60 mils rekkevidde. 

De endelige WLTP-tallene er ikke endelige, men Renault lover minimum 620 kilometer på versjonen med den største batteripakken på 87 kWt. Så må vi legge til vekten av utstyret på bilene som kommer til Norge, og følgelig også trekke fra noen kilometer rekkevidde. 

Versjonen med 60 kWt batteri får rekkevidde på cirka 420 kilometer.

God plass

● Bagasjevolum på 545 liter. 

Det er drøye 100 liter mer enn Megane. Selve bagasjeroms­gulvet blir vesentlig lengre i en bil som er neste en halvmeter lengre, men fortsatt får man den ganske dype brønnen og høye lastekanten vi kjenner fra Megane, om man skal utnytte alt av rom.

Bedre bakseteplass. 

Halvmeteren er også utnyttet effektivt her. I tillegg er lysinnslippet bedre.

Elektrisk åpning av bakluka og gjennomlastingsluke er andre praktiske finesser som de fleste etterlyser.

VELKJENT: Instrumentpanelet er likt det vi kjenner fra Megane. Det betyr bra kvalitet og fin skjerm, men også litt rotete.

Et heldekkende soltak i fire felt som kan blendes ulikt, blir standard på begge de to utstyrsversjonene som foreløpig er klare for det norske markedet: Iconic og toppmodellen Techno.

ROMSLIG: Bagasjerommet på 545 liter holder til en familie. Men selve bagasjerommet har den samme dype brønnen under gulvet, som vi kjenner fra Megane.

Hengervekt på 1100 (87 kWt) er 200 kilo mer enn Megane (60 kWt får fortsatt 900 kg.) 

220 hester (87 kWt) er det samme som i Megane. Den svakere versjonen (60 kWt) får 170 hester. Ladefart på opptil 150 kW er 20 KW opp fra Megane.

Bidrag fra synthguru

Mer spennende er det kanskje at musikerlegenden Jean-Michel Jarre har laget lyden du vil høre når en Scenic nærmer seg i lav hastighet. 

I en kort avspilling oppfattet vi litt fuglekvitter blant de syntetiske lydene vi er blitt vant til.

FORBEDRING: Bakseteplassen er blitt merkbart bedre i Scenic, sammenliknet med Megane. En elegant nedfellbar konsoll er også på plass.

Motor liker også designet, men en ny 10-er er vi nok ikke villige til å gi denne gangen (Megane er lekrest i klassen etter Motors mening, les testen vår her). Hekken har mistet litt av elegansen vi ser hos Megane.

Ulempen har du kanskje allerede tenkt deg: Scenic kommer kun med forhjulstrekk. Selv om den er bygget på samme plattform som Nissan Ariya, og har samme batteripakke, så prioriterer ikke Renault nordmenns ønsker på dette feltet.

«Fullspekket»

PR- og markedsdirektør for Renault i Norge, Roger Andersen, legger ikke skjul på at firehjulsdrift hadde vært etterlengtet.

– Men vi har mye annet vi er stolte av med denne bilen. Rekkevidden er kjempebra, den har blitt en fullverdig familiebil, den ser flott ut, og den kommer fullspekket med utstyr. Og, ikke minst, med Megane har Renault vist at de lager en elbil med meget høy kvalitet, sier Andersen til Motor.

  • Priser er planlagt klare til 11. februar, i forbindelse med bilutstillingen på Lillestrøm.