SPLITTER PORSCHE-NYTT: Cockpit på siste versjon av Cayenne, som lanseres i april.

Porsche frisker opp Cayenne:

Gjør en siste oppussing før elbil-slippet

Når Porsche gir modellene en ansiktsløfting, er det sjelden store justeringer. Men det er faktisk store nyheter når Cayenne nå kommer i en siste utgave før el-versjonen lanseres.

Publisert Sist oppdatert

FRIOLZHEIM (Motor): Nye Cayenne vises på bilutstillingen i Shanghai i midten av april. Motor har fått presentert den nye versjonen, riktignok med en sperrefrist på opplysninger om flere av de mest interessante detaljene inntil bilen faktisk lanseres.

Men vi kan fortelle om noen av de største endringene, nemlig i interiøret – der førermiljøet har fått en helt ny arkitektur, inspirert av både Taycan og 911.

SUV-en Cayenne stod for nærmere en tredjedel av Porsche-salget i et historisk godt 2022, ca. 95.000 eksemplarer av et totalsalg på om lag 300.000 biler.

Porsche har varslet bilen i elektrisk utgave fra 2025, men den fossil-versjonen som nå lanseres, vil forbli i salg parallelt med elbilen.

HORISONTALT: Nye Porsche Cayenne får et førermiljø med tre skjermer, inkludert en 10,9-tommer på passasjerplassen.

De tre viktigste

Siden lanseringen i 2002 har Cayenne fått fire oppgraderinger av ulik grad, nå kommer den femte.

Det skjer med introduksjon av det Porsche kaller «Porsche Driving Experience», med en fullstendig redesignet cockpit – og tre hovednyheter:

  • Multifunksjonsrattet er hentet fra 911, med motorstart-knappen plassert til venstre og girvelgeren til høyre for rattet, foran en buet 12,6 tommers infoskjerm med sju ulike visningsalternativer. Det har gitt større plass til en midtkonsoll hvor det er fysiske knapper for klimaanlegg og volumkontroll.

  • Cayenne får nå en 10,9-tommers passasjerskjerm som tilvalg. Herfra kan passasjeren styre funksjoner som for eksempel navigasjon eller medietjenester – som videostrømming. Men en spesialfolie sørger for at displayet ikke kan sees fra førersetet.

  • Og i forlengelsen av dette er tilkoblingsmuligheter og stemmeassistanse forbedret. Det er nå to USB-C-porter i lagringsrommet fremme og ytterligere to USB-C-porter bak på midtkonsollen, alle med hurtigladefunksjon. Cayenne har avkjølt lagringsplass med induktiv ladefunksjon for mobiltelefon som standard, med optimalisert ladeeffekt på opptil 15 watt. Apple CarPlay, Android Auto, Spotify og Apple Music er blant de integrerte appene – i tillegg til strømmeleverandøren Screenhits TV.

TIL HØYRE: Girvelger til høyre for rattet, mens motorstartknappen nå er til venstre.
FYSISK: Varmeanlegg og volum kan styres med fysiske knapper i en større midtkonsoll.

Godt og bredt

De horisontale linjene i dashbord-designet gir SUV-en en opplevelse av å være ekstra bred, med de vertikale luftventilene som avrunding på ytterkantene.

For første gang har Porsche designet alle luftuttakene i cockpiten uten lameller, noe som bidrar til å gi dem et mindre dominerende og mer integrert uttrykk.

Cayenne finnes i dag i vel 10 ulike modellvarianter i Norge, ganske jevnt fordelt mellom SUV og Coupé.