NYUTSPRUNGEN: Polestar 4 under avdukningen i Shanghai.

Polestar 4 lansert:

Lot bakruta forsvinne i et hav av tulipaner

Du bommer sjelden på spørsmålet: er dette en blomsteroppsats eller en bilutstilling? Med lanseringen av Polestar 4 var det i hvert fall mulig å tvile et sekund.

Publisert Sist oppdatert

SHANGHAI (Motor): Bak et hav av røde tulipaner dro det svensk-kinesiske selskapet duken av Polestar 4 under den gigantiske bilutstillingen i Shanghai.

Bilen stjeler overskrifter ved at den ikke kommer med bakrute – et grep Polestar har vist tidligere på konseptversjoner av sportsbilmodell, men nå lanserer på en ganske så kompakt SUV.

Polestar 4

  • Pris: Ca. 60.000 euro for Europa-utgaven, norsk pris er ikke klar.
  • Lanseres: Produksjonsstart høsten 2023, Europa-lansering tidlig i 2024.
  • 5- dørs SUV, el-motor.
  • Batteri: 400V lithium-ion. Kapasitet: 102 kWt (brutto)/94 kWt (netto). Maks ladeeffekt: 200 kW. Hurtiglader fra 5 til 80 prosent på 32 minutter.
  • Lengde/bredde med speil/høyde/akselavstand (mm): 4839/2139/1544/2999.
  • Hengervekt: 2000 kg (DM)/1500 kg (SM). Bagasjerom: 500 liter, pluss 15 l frunk. Bakkeklaring: 166 mm.
  • Long Range Single Motor (bakhjulstrekk): 200 kW/272 hk/343 Nm. 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Toppfart: 180 km/t. WLTP-rekkevidde: 600 km. WLTP-forbruk: 14,8 kWt/100 km.
  • Long Range Dual Motor (firehjulstrekk): 400 kW/544 hk/686 Nm. 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Toppfart: 200 km/t. WLTP-rekkevidde: 560 km. WLTP-forbruk: 16,7 kWt/100 km.

Men i denne sammenhengen er et tusentall friske tulipaner vel så oppsiktsvekkende. Dét er ikke vanlig kost på scener der all verdens nye bilmodeller presenteres for første gang.

Et 10–15 meters bed med blomster skiller publikum fra to eksemplarer av bilen på et podium i midten.

Tulipanene får naturlig nok ikke noe langt liv. Det gjenstår å se hvordan fraværet av en bakrute faktisk vil slår an.

BLOMSTRENDE OMGIVELSER – OG ORD: – Med Polestar 4 har vi fundamentalt utfordret det typiske designet til SUV-kupéen, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Hett segment

Polestar selv posisjonerer 4 et sted mellom populære 2 og den kommende stor-SUVen Polestar 3.

Den klyver inn et D-segment hvor det allerede er ganske skarp konkurranse; storselgeren Tesla Model Y, etablerte Ford Mustang Mach-E og en stadig forbedret Toyota bZ4X.

Disse bilene er bare et lite knepp større enn beitet med VW ID.4, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5.

VELKJENT, MEN LITT ANNERLEDES: Innfellbare dørhåndtak, rammeløse sidevinduer og altså ingen bakrute.
GODT UTNYTTET: Polestar 4 er kortere og lavere enn Polestar 3, men har flere bagasjeliter.

Sagt på en annen måte:

Du skal altså ha noe spesielt for å slå gjennom her, særlig når du trenger enda et drøyt år før du er kommet i butikken.

Polestar håper nye kupé-tanker og en aerodynamisk optimalisering skal gjøre susen. Med en luftmotstandskoeffisient på 0,269 er den blant de smekreste modellene i klassen.

BOLTREPLASSEN: Polestar 4 «ivaretar komforten for passasjerer bak» og garanterer dem en «unik opplevelse», ifølge Polestar-sjefen.

Rekordrask

Utleveringene av debut-SUV-en Polestar 3 starter til høsten, men de to SUV-variantene har ulike fortrinn.

P3 er sju centimeter lengre og høyere, men P4 har likevel større bagasjeplass (484 mot 500 liter).

Polestar 4 blir den kvikkeste produksjonsmodellen selskapet har laget til nå, med 0–100 på 3,8 sekunder for modellen med firehjulsdrift.

Den får en lav front, innfellbare dørhåndtak og rammeløse sidevinduer under et panorama­glasstak i full lengde.

Inne kommer den med et førermiljø hvor det er en 10,2 tommers førerskjerm på rattstammen og en landskapsformet hovedskjerm på 15,4 tommer over midtkonsollen.

Den har et head-up-display med 14,7 tommers prosjekteringsflate, hvor tekstfargen kan byttes fra hvitt til gult for å øke lesbarheten, hvis forholdene krever det.

Polestar 4 kommer med de interiørmaterialene som Polestar viste på sitt roadsterkonsept, av 100 prosent resirkulert polyester.

Pakker og utstyr

Polestar lover godt utstyrte standardversjoner – med pakker:

  • Plus-pakken består av oppgraderinger rundt teknologi og ekstra komfort.

  • Plus Pro-pakken har i tillegg hellakkert karosseri (inkludert sideskjørt og støtfangere, både foran og bak), elektrokromatisk panoramaglasstak i full lengde, og ekstra interiørbelysning.

  • Nappapakken kan velges som tilvalg til Plus-pakken og inkluderer skinnseter i dyrevelferdsertifisert nappalær med ventilering, massasje og ytterligere høyttalere i nakkestøttene på forsetene.

  • Pilot-pakken inkluderer Pilot Assist med ekstra funksjonaliteter.

  • Performance-pakken inneholder oppgraderinger som hever «Long range Dual motor»-variantens sportslige uttrykk og kjøreegenskaper, med 22-tommers smidde lettmetallfelger, ventilerte Brembo-bremser, Polestar Engineered-tuning og detaljer i Swedish gold (bremser, setebelter og ventilhetter).

PS: Bilen skal produseres ved Geely-fabrikken i Hangzhou Bay i Kina.