FAVORITT: Peugeots særpregede førermiljø får mye ros av Motor. Nå blir trolig også rekkevidden i toppklasse.

Peugeot 3008 med ny teknologi:

Her kan du kose deg i 70 mil

Klassens lekreste førermiljø, i kombinasjon med klassens beste rekkevidde, høres fristende ut. Peugeot E-3008 lanseres allerede i høst.

Publisert

Den helt nye versjonen av en bil nordmenn kjenner svært godt – også i den forlengede utgaven 5008 – blir første bil ut på den nye plattformen til storkonsernet Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, DS, Alfa Romeo, Jeep med flere).

Målet er opplagt for Stellantis: De skal tilby klassens beste rekkevidde. Det er nye takter fra et konsern som har fått ros for sine fine småbiler, men kritikk for at de må lades for ofte.

Rekkevidde

Med den nye basisen snakkes det om en batteripakke på 98 kWt og en rekkevidde på over 70 mil. Det blir i så fall ledende i en tøff klasse, der modeller som VW ID.4, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Toyota bZ4X – og selvsagt bestselgeren Tesla Model Y – er opplagte konkurrenter.

Forbruket skal komme ned mot 14 kWt/100 km avhengig av modell, og lading fra 20 til 80 prosent vil gå på 27 minutter.

NY BASIS: Denne plattformen danner grunnlag for en ny generasjon elbiler fra blant annet Peugeot, Citroën og Opel.

Bakkeklaring

Plattformen som har fått betegnelsen STLA Medium, blir den første av totalt fire fra Stellantis de kommende årene, og er resultat av en investering på 30 milliarder euro som ble gjort for to år siden. De øvrige plattformene får navnene Small, Large og Frame – sistnevnte primært rettet mot nyttekjøretøy.

Plattformens fleksibilitet gjør at det kan bygges biler med akselavstand fra 2,7 til 2,9 meter, totallengde fra 4,3 til 4,9 meter, og bakkeklaring på opptil 22 centimeter.