x-en i BMW xDrive 40 betyr altså firehjulsdrift. Rekkevidden er nå oppgitt til opptil 548 km. Det er snaue tre mil dårligere enn i4 eDrive 40 – altså versjonen med bakhjulsdrift. Antall hestekrefter er derimot økt til 396. Det er 56 hester mer.
For halvannet år siden mente Motor at i4 eDrive ga så mye komfort, rekkevidde og kvalitet for pengene, at vi kåret den til årets beste bilkjøp i 2022.
Alle bilene som har fått denne utmerkelsen av Motor de siste årene, har også endt opp som salgssuksesser. Med unntak av denne BMW-versjonen.
Så langt i 2024 ligger den som nummer 116 på registreringsstatistikken – med 18 eksemplarer. Den tøffere og 90.000 kroner dyrere i4 M50 med firehjulsdrift og 544 hester, er nummer 27 – med 330 eksemplarer.
Annonse
Typiske BMW-kunden
Mye av forklaringen ligger nok i en kraftig prisøkning. På tampen av 2022 fikk du en i4 eDrive ferdig på veien med vinterhjul til 538.000. I dag må du legge på 62.000 kroner.
Og da brister deler av vår konklusjon om at i4 var noe så sjeldent som en BMW som også kom godt ut i det økonomiske regnskapet.
Men først og fremst handler det nok om at den typiske BMW-kunden budsjetterer ganske romslig for å få det lille ekstra. Ikke minst kreftene som oppgraderer bilen fra særdeles rask til hysterisk rask.
Derfor er vi spent på om firehjulsdrift vil lokke kundene til den mer fornuftige versjonen. Med bedre rekkevidde, lavere pris – men også mindre sprut. Skjønt, i prestisjeøvelsen 0–100 skiller det nå bare ett sekund: 3,9 mot 4,9 sekunder.
Prisene på xDrive 40 vil selvsagt bestemme mye. Dette blir klart nærmere lansering.