ANSIKTSLØFT: Den nye versjonen av Xpeng P7 er oppgradert med detaljer norske elbilister liker, blant annet elektrisk bakluke, rattvarme, bedre seter og økt taklast.

Xpeng med ansiktsløft:

Snerten kineser får opp farten

Xpeng P7 har fått sin første store oppdatering. Nå kommer sedanen med akselerasjon ned mot fire sekunder. Men det er ved ladestolpen farten særlig tar seg opp.

Publisert Sist oppdatert

P7 har hatt litt ruglete resultater i våre ladetester. Men den oppgraderte versjonen som tilbys utpå vårparten, har fått maks ladeeffekt økt fra 80 til 175 kW, som betyr hurtiglading i intervallet 10 til 80 prosent på under 30 minutter.

Batteriet er større: Med økning fra 80 til 82,7 kW netto får bilen WLTP-rekkevidde på 576 km (opp fra 530 km) for Long Range med bakhjulstrekk og 505 km (opp fra 470 km) for den firehjulsdrevne High Performance-utgaven.

Sistnevnte utgave får akselerasjonen fra 0 til 100 km/t forbedret til 4,1 sekunder (0,4 raskere enn før).

STOPP EN HALV: Xpeng P7 får fra-priser på 470.788 kroner (RWD Long Range), 512.163 kroner (AWD Performance) og 684.638 kroner (Wing Edition).
OPTIMIST: Xpeng Norge-sjef Claes Persson håper å selge 2500 biler i 2023.

Nytt senter

Kinesiske Xpeng åpnet fredag sitt nye service- og utleveringssenter på Lørenskog. Samme tilbud introduseres i Stockholm, København og Amsterdam.

– Dette markerer et gjennombrudd for våre ambisjoner om vekst og tilstedeværelse i globale markeder. Ved å etablere Xpeng med nye G9 og P7 i de ledende elbilmarkedene i Europa, befester vi vår evne til å forvalte salg, distribusjon og service i disse landene, sier Brian Gu i Xpeng.

Merket har en ambisjon om å selge 2500 biler i Norge i 2023. I fjor ble det registrert 703 Xpeng-biler her i landet.

NYTT SERVICESENTER: Xpeng åpnet sitt nye service- og utleveringssenter på Lørenskog fredag.