NED 12 PROSENT: Xpeng P7, som blir betydelig billigere i opphavslandet.
NED 12 PROSENT: Xpeng P7, som blir betydelig billigere i opphavslandet.

Kutter kraftig:

Her er det første merket som svarer på Teslas priskutt

Men foreløpig bare i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Xpeng senker prisene med opp til 13 prosent, skriver Automotive News – som har hentet informasjonen fra selskapets side hos det sosiale mediet Weibo.

Helt konkret kuttes prisene på G3i fra 168.00 til 149.000 renminbi, altså fra drøyt 246.000 til cirka 217.000 norske kroner. Sedanen P7 får en ny pris på 249.900 renminbi, eller rundt 365.000 norske kroner, etter et priskutt på om lag 12 prosent. Den nyere modellen G9 blir ikke berørt.

G3i og P7 har startpriser på henholdsvis 369.900 og 459.900 kroner i Norge, ifølge produsentens egne sider.

Xpeng spesielt utsatt?

Bakgrunnen er åpenbar, selv om det ikke sies rett ut: Teslas nylig senkede priser.

I Norge kom nyheten om Teslas endringer fredag som var. I Kina ble prisene senket med rundt 10 prosent i oktober i fjor, før en ytterligere reduksjon ble bekjentgjort en uke før den europeiske.

Automotive News viser til finans­analytikeren Jeff Chung i Citigroup, som mente at Teslas priskutt ville ramme Xpeng hardere enn noe annet merke. I dag kom altså svaret.

Motor har spurt Xpeng om en prisendring i Norge er nært forestående. Svaret er at det ikke har kommet noen indikasjoner om nye, norske priser ennå.

Større marginer

Svenske Vi Bilägare siterer deleprodusenten Forvia på at kinesiske merker har rundt 100.000 kroner lavere produksjonskostnader enn europeiske – per bil.

Forvia spår derfor en kinesisk «elbilrevolusjon» i Europa. Uansett kan summen tyde på at kinesiske produsenter har noe mer å gå på, prismessig, enn enkelte konkurrenter fra andre land.