GOD STATISTIKK: Elbilene, her en Renault Zoe, gjør det generelt bra i veihjelpstatistikken.

Fersk veihjelpstatistikk fra ADAC:

Elbiler trenger sjeldnere hjelp enn fossilbiler

Nå er det blitt så mange elbiler på tyske veier at de havner i veihjelpstatistikken til ADAC. To av dem er faktisk best i sin klasse.

Publisert Sist oppdatert

ADAC veihjelp

  • Tysklands og Europas største bilistorganisasjon med over 18,5 millioner medlemmer.
  • Veihjelpstatistikken omfatter alle modeller på de tyske markedet som er solgt i et visst antall (7000 eksemplarer) og i minimium to år i perioden 2013 til 2022.
  • For første gang er det nok elbiler i omløp til å bli med i statistikken: BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model 3 og VW ID.3
  • Ved utgangen av 2022, lå155 modeller fra 20 ulike produsenter i statistikken.

For første gang i ADAC-historien er elbilene inkludert i veihjelpstatistikken. Denne inkluderte i fjor 155 modeller fra 20 produsenter. Og nå er tallene klare.

Fire elbilmodeller er altså innenfor kravet organisasjonen stiller for å bli en del av statistikken til den tyske bileierorganisasjonen.

  • 7000 biler må ha blitt registrert innen to år etter første registrering.
  • De fire elbilene er Tesla Model 3, VW ID.3, BMW i3 og Renault Zoe.

ID.3 best

Konklusjonen er tydelig: Elbilene klarer seg svært bra. Ser man på de ulike bilklassene, kommer VW ID.3 best ut av modeller som har vært på markedet siden 2020, i det tyskerne kaller «lavere middelklasse».

Klart dårligst i samme klasse – og meget oppsiktsvekkende: Toyota C-HR. ADAC bemerker at flere Toyotaer har store problemer med 12-voltsbatteriene sine.

Svakt av Toyota

En klasse opp finner vi Tesla Model 3. Også den klarer seg svært bra. Bare tre tyske biler – BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 – er marginalt bedre.

Dårligst i samme klasse – og hold deg fast: Toyota RAV4. ADAC bemerker at Toyota har store problemer med sine 12 volts batterier.

Også i småbilklassen kommer en elbil ut på topp: BMW i3. Renault Zoe er bedre enn gjennomsnittet, men andre modeller fra familien må skjerpe seg. Dårligst her er Renault Capture.

KLASSEVINNER: VW ID.3 hadde mange startproblemer – i mer overført betydning. Men drifssikkerheten er svært god.

Færre problemer

På et mer overodnet nivå kommer også elbilene bedre ut enn biler med forbrenningsmotor, hvis man sammenlikner biler registrert fra 2020. Tallet er svært lavt for begge, men risikoen for å bli stående i veikanten er like fullt mindre for en elbilsjåfør.

En elbil har færre deler. Ikke eksospotte, ikke katalysator, ikke turbo, ikke kløtsj, ikke drivstoffinnsprøyting, ikke flertrinns girkasser. Dette skal i sin tur gi færre problemer. Statistikken kan tyde på at dette stemmer.

BRA START: Tesla Model 3 – her under vintertesten til NAF og Motor – gjør det bra i sitt første år på veihjelpstatistikken.

Svake startbatterier

Men ett problem forsvinner tydeligvis aldri – og gjelder alle biler, uavhengig av motorteknologi: 12-voltsbatteriet.

Ingen annen komponent er oftere årsaken til at man trenger assistanse. I følge ADAC har dette i prinsippet vært tilfelle siden de første dataene ble samlet inn fra 1967.

SKUFFER: Svake 12 volts batterier gjør at Toyota påfallende ofte trenger assistanse. Og denne – CH-R – trenger det oftest.

Best og dårligst

I 2022 var flatt startbatteri årsaken til over 4o prosent av assistanseoppdragene fra ADAC. Også bilbergerne i NAF fikk erfare dette gjennom en tøff vinter.

Under pandemien økte dette problemet. Bilene sto mer stille, eller ble kjørt kortere. Et batteri slites altså mindre når det brukes enn når det spares.

ADAC har også en liste over de beste og de dårligste bilene på havaristatistikken.

Mest interessant av de beste: Tesla Model 3, VW ID.3, Zuzuki Ignis, Mazda X2, Mini, VW Polo, VW T-Roc, Mitsubishi ASX, Mercedes GLA, samt en hel rekke modeller fra BMW og Audi.

Mest interessant av de dårligste: Toyota RAV4, Toyota C-HR, Ford S-Max, Opel Insignia, Renault Clio, Smart Fourfour, VW Sharan.

Mer komplette lister kan du finne på hjemmesiden til ADAC.