STOPP: Enten man kjører elbil, diesel eller bensin, er årsaken til veihjelp ofte den samme.

Flest bilberginger siden 2017:

Bilene forandrer seg, men ikke det største problemet

Diesel, bensin eller strøm – fortsatt er det helsa til 12-voltsbatteriet som avgjør om du får start på bilen i de verste kuldeperiodene.

Publisert

Petter Schøyen, driftsleder i NAF veihjelp, merker på antallet oppdrag at vi er inne i en vinter som legger seg i tetsjiktet, historisk sett. Vi må fem år tilbake i tid for å registrere like travle dager.

Samme problem

Men henvendelsene til sentralen har påfallende ofte samme budskap: Startproblemer. Og årsaken til problemene er stor sett også den samme:

– Dårlig 12-voltsbatteri. Det er det som går igjen, sier Schøyen.

De fleste av oss opprettholder den samme bilbruken, selv om kulda plutselig kommer. Ja, mange bruker til og med bilen oftere – i stedet for å hutre rundt kollektivt.

TRAVLE DAGER: Bergingsbilene fra NAF har hatt ekstra mange oppdrag denne vinteren.

Vedlikeholdslader

– Hvis man bare skal korte turer, som til butikken eller til trening, og man pøser på som vanlig med klimaanlegg, varmetråder og alt mulig som tar strøm – da får aldri batteriet tid til å lade seg opp igjen, forklarer Schøyen.

Da er det flatt batteri, null respons – og ofte veihjelp som eneste løsning. Og problemet er det samme, enten du kjører på diesel, bensin eller strøm.

Schøyen er ganske rask med å anbefale en vedlikeholdslader til dem som har et bruksmønster som nevnt her.

Råd fra NAF

– Da er det nesten bare å koble den til når du har vært ute en kort tur i kulda. Men ellers kan løsningen være å kjøre seg en lang tur, selv om du ikke må, og få skikkelig driftstemperatur på bilen. Da får også 12-voltsbatteriet tid til å lades opp igjen, sier Schøyen.

Hvordan ta best vare på batteriet? Her kan du lese rådene fra NAF.