
Nissan varsler storsatsing:
Forbereder 15 nye elbiler – se bildene
Elbilpioneren Nissan har sin Ariya på trappene, men lover at det kommer mer. Mye mer. Nå har de vist bildene av fire nye konsepter. Og tallfestet batteriambisjonene.
Nissan skal investere 17,6 milliarder dollar (nær 159 milliarder kroner) i elbilutviklingen de neste fem årene og varsler om 23 nye ladbare modeller i løpet av 2020-tallet, ved siden av en omfattende satsing på faststoff-batterier.
Nissan-sjefen Makoto Uchida presenterte «Nissan Ambition 2030» i selskapets hovedkvarter i Yokohama utenfor Tokyo mandag.
Presentasjonen rommet tre konkrete konseptmodeller som viser neste steg i Nissan elbil-portefølje.
Og, la oss si det slik:
Slektskapet til den populære Leaf-en er ikke så fremtredende.
Detaljene om SUV-en Hang-Out, sportsbilen Max-Out og pickupen Surf-Out er ikke så mange ennå, men du kan vurdere selv ut fra bildene.
I tillegg viste de skissene på den såkalte Chill-Out, en bil med et litt mer tradisjonelt ytre, med en nedstrippet kupe.













Har du lest disse sakene?
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Batteriløft
Viktigere enn konseptskissene er Nissans ambisjoner på batterifronten.
Selskapet skal videreutvikle litium-ion-batterier og vil introdusere koboltfri teknologi, som skal ta ned batterikostnadene med 65 prosent innen 2028. Om sju år skal de også lansere den første modellen med faststoffbatterier, som skal utvikles ved deres anlegg i Yokohama. Et pilot-anlegg i denne produksjonen skal åpnes i 2024.
Faststoffteknologien – som gir elbilene lengre rekkevidde og kortere ladetid – åpner for et mye større modellspekter, ifølge Nissan.
Dessuten vil de koste vesentlig mindre å produsere batterier, i første omgang ned mot 75 dollar pr kWt.
Trapper opp
Nissan forbereder samarbeid med flere batteriprodusenter verden over, og planlegger for en økning i produksjonskapasiteten på batterier fra 52 GWh i 2026 til over 130 GWh i 2030. En gigawattime er en million kilowattimer.

Konsernsjef Uchida anslår at nær halvparten av salget til Nissan og premiummerket Inifiniti vil være helelektrisk i 2031, men allerede om seks år vil elektrifiserte modeller (som inkluderer hybridmodeller) stå for 75 prosent av Europa-salget og over halvparten av Nissans omsetning i Japan.
– Batteriene vil være nøkkelen til denne overgangen. Med mindre og tynnere batterier får vi mer fleksible designalternativer, med mulighet til å ekspandere til større modellklasser, som pickuper, også for elbilene, sier Makoto Uchida.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang