VARSKO HER: Ioniq 6 er en bil du garantert snur deg etter.

Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 6

På ett viktig punkt er den overlegen konkurrentene

Årets mest særpregede design kommer snart på en vei nær deg. Og det skjer med utsøkt komfort.

Publisert Sist oppdatert

Det er egentlig bare å forberede seg. Snart ser du en Hyundai Ioniq 6 ute i trafikken. Eller mer presist: Snart snur du deg etter en. Dette er nemlig en svært fantasifull improvisasjon rundt et ganske trøtt tema: En klassisk sedan.

Pluss:

Rekkevidde, komfort, bakseteplass

Minus:

Instrumentering, seter, stump med 20-toms hjul

Resultatet vil bli elsket og hatet, men ingen vil forbli likegyldig.

Derfor får Hyundai nok en gang masse ros fra oss for å våge å ta de dristige valgene i en bilklasse der det primært handler om å tiltrekke seg flest mulig mennesker og selge flest mulig enheter – med de kompromissene det vanligvis innebærer.

Moderne og retro

Utvendig er det lite ved Ioniq 6 som minner om kompromisser. Den er vågal, spektakulær og ubestemmelig. Det ser ut som fronten og hekken har hatt to ulike designteam. Front-teamet har fokusert på dagens trender, med glatte, enkle og aerodynamiske linjer. Hekk-teamet har vært mer retroinspirert og vågale.

Hyundai Ioniq 6

  • Priser, inkl. levering (fra): 522.000, bakhjulsdrift (RWD), 565.000, firehjulsdrift (AWD)
  • Batteri: 77,4 kWt
  • Rekkevidde (RWD): 614 km (18-toms hjul), 545 km (20-toms hjul)
  • Rekkevidde (AWD): 583 km (18-toms hjul), 519 (20-toms hjul)
  • Lading 10–80 prosent: 18 min.
  • Effekt/dreiemoment (hk/Nm): 228/350 (RWD), 325/605
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 486/188/150/14
  • Vekt (kg): 1985-2061 (RWD), 2095-2171 (AWD)
  • Nyttelast (kg): 424-500 (begge)
  • Hengervekt/taklast (kg): 1500/80
  • Bagasjevolum/frunk (liter): 401/45 (12 på AWD)
  • Dekkdimensjon 18-/20-tom: 225/55-18/245/40-20
  • 0–100 (sek): 7,4 (RWD), 5,1 (AWD)

Litt friskere

Vi kunne fint ført opp «design» under både plusser og minuser, for her er det mye å ta stilling til. Og klok av erfaring, skal designet få litt tid på seg.

Vi skal også la det få noen nye farger. Vi tipper Ioniq 6 gjør seg bedre i litt friskere kulører.

Trivelig

Innvendig derimot, er det meste gjenkjennelig fra Ioniq 5. Det er bare positivt. Det meste er oversiktlig og lettbetjent, og trivelig lyssatt i mørket. Bare en fast midtkonsoll og noen utstående plastpaneler i hver sin ytterkant – her kommer skjermen på bilene med kameraspeil – bryter med designet til Ioniq 5.

Det er ute på veien, i normal bruk, at Ioniq 6 viser seg fra sin beste side. Hyundai definerer selv Tesla Model 3 og Polestar 2 som hoved­konkurrenter. Og det er ingen tvil om at Ioniq 6 er mest komfortabel av disse.

ENKLERE: Forfra er ikke linjene like spektakulære, snarere svært enkle og minimalistiske. Denne bilen har 20-toms hjul med de originale felgene, bilen på det øverste bildet har 18-toms og standard felger.

Bedre støydempet

Støynivået er behagelig lavt. I likhet med stadig flere modeller, har Ioniq 6 laminerte vinduer. Det skjermer trafikkstøyen. Men støyen fra underlaget er fortsatt en utfordring for mange – ikke minst for Tesla og Polestar.

Med opplagte forbehold om at vi ikke har gjort noen direkte sammenlikninger, og vel vitende om at piggfrie vinterdekk støyer mindre enn sommerdekk, så er vår konklusjon at Ioniq 6 er vesentlig bedre støydempet.

GJENKJENNELIG: Alle som har sittet i en Ioniq 5, kjenner igjen dette instrumentpanelet. Midtkonsollen er derimot annerledes, og ikke skyvbar.
KAMERA: I den svarte plastforhøyningen kommer skjermen som tar imot bilder fra det utvendige speilkameraet. Dette ekstrautstyret ligger i en pakke med panoramatak og 20-toms felger, til 30.000 kroner.

Rekkevidde

Vi kjørte bilen med både 18-toms og 20-toms hjul, med dekkdimensjon på henholdsvis 225/55-18 og 245/40-20. Forskjellene er absolutt til stede. De større hjulene gir ørlite mer støy og rundt 6 mil dårligere rekkevidde, men de gir først og fremst en tettere kontakt med underlaget.

Godt sammenskrudd

De mindre dekkene, med mer gummi, takler det ujevne underlaget gjennom skogene i Indre Østfold på en utmerket måte. Det er mye vekt som skal forflyttes, og mange stygge hull som skal forseres.

Men slag og støt absorberes vesentlig bedre enn hos mange av konkurrentene – og uten at det skrangler eller rister. Ioniq 6 virker godt sammenskrudd.

BREMSEN PÅ: Slik ser det ut når en Ioniq 6 setter på bremsen. Bakenden er definitivt den mest fantasirike delen av bilen.

Ikke opplagt

Med 20-toms hjul, og tynnere polstring mot underlaget, blir følelsen mindre polert. Man må korrigere en anelse mer med rattet, og bilen blir litt trassigere og bestemt.

Noen vil kalle det sportslig og inspirerende, andre vil kalle det stumpete og mindre komfortabelt. Prispåslaget på bare 5000 kroner antyder at det ikke er opplagt å velge de, visuelt sett, finere 20-toms hjulene.

MYE PLASS: Baksetet er behagelig å sitte i, og beinplassen er generøs. Grusen på teppet forteller oss noe om at våren er i anmarsj i Indre Østfold.
LITT PRAKTISK: Det er mulig å slå ned baksetene 60:40 for å frakte lengre gjenstander, eller pakke litt mer praktisk om man er bare én i baksetet.

Kroppsfasong

Minuspunktene er ikke så mange. Heller ikke like tungtveiende som plusspunktene. For noen er de kanskje helt fraværende. For dette handler i stor grad om kroppsfasong, kjørestilling og individuelle preferanser rundt komfort og kjøreegenskaper.

Men liker man å sitte litt høyt, så forsvinner fort en del informasjon under øvre del av rattet. Noen vil til og med miste deler av visningen av hastighet og gjenværende rekkevidde.

IKEA-TUR: Bagasjerommet har et langt gulv, men beskjeden høyde. De to knappene i øvre billedkant løser ut baksetene, så de kan felles ned.

Mer setestøtte

I en Ioniq 5 er ikke dette noe tema, selv om instrumentpanelet er identisk. Du må altså senke deg ned på et ganske lavt og sportsbilaktig nivå for å få optimal oversikt over hovedinstrumentene.

Setekomfort er individuelt. Men som på øvrige Hyundai, savner vi litt mer støtte til øvre del av ryggen. Man får i litt for stor grad følelsen av å sitte – ikke i – setet.

MUSEUM: Noen mil inn i skogen, såvidt på svensk siden av grensen, ligger en gammel bilskrot med i underkant av 1000 vrak fra 50-tallet og til tidlig på 80-tallet. Hvor befinner Ioniq 6 seg i økosystemet om 40–50 år?

Nøkterne valg

Og som vi har vært inne på: Det er forskjell på 18-toms og 20-toms hjul. Uviktig for noen, avgjørende for andre – som oss i Motor.

For etter å ha kjørt bilen rundt 30 mil i en kombinasjon av vinterveier og bar asfalt, heller vi til det mer nøkterne. Vi velger oss versjonen med 18-toms hjul, men definitivt med firehjulsdrift.

600.000

Vi skulle gjerne lagt til panoramatak, som er ypperlig for baksetepassasjerer – og spesielt med den øvrige baksetekomforten vi finner i Ioniq 6.

Men da må man legge på 23.000 kroner, og få med 20-toms hjul i pakka – enten man vil eller ikke. Da blir rekkevidden og komforten viktigere enn lysinnslippet for vårt vedkommende.

Legger du til vinterhjul og metallic lakk, så ender du ganske nøyaktig på 600.000 kroner. Mye bil for pengene. Men også ekstremt mye design. Bare vent til du ser den.