BESTSELGER: Økonom Martin Bech Holte er på sykkelen 11 måneder i året.
Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Martin Bech Holte:
«Kjøpte bilen av naboen for 15 år siden»
Martin Bech Holte er årets suksessforfatter med boken «Landet som ble for rikt», men samfunnsøkonomens bensindrevne og 16 år gamle kjøretøy er et stykke unna å speile overflod og krøsus-modus.
10-PUNKTSJEKKEN
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Økonom og suksessforfatter Martin Bech Holte.
Les tidligere 10-punktsjekker her
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Jeg har en Audi A4 Quattro 2009-modell, med bensinmotor. Den er 16 år gammel og har gått 160.000 kilometer. Det vil si 10.000 kilometer i året. Det er ingen avskrivninger på den, og med forsikring og alt sånn, koster den cirka 3000 kroner per måned.
Martin Bech Holte (46)
- Norsk samfunnsøkonom og tidligere bedriftsleder. Doktorgrad i økonomi ved Stockholms universitet. Tidligere mangeårig partner i den norske avdelingen til konsulentselskapet McKinsey & Co. Deretter direktør i Aker-konsernet frem til 2024. Nå selvstendig næringsdrivende.
- Ga ut boken «Landet som ble for rikt» på Kagge Forlag i januar 2025. Den ble en bestselger.
- Bor på Slemdal i Oslo med svensk kone og to døtre, 10 og 13 år gamle.
Jeg sykler til møter i byen, til butikken og stort sett over alt 10–11 måneder i året. Det gjør, som også datteren min på 10 sier, at man kjenner seg fri. Bilen blir brukt til å kjøre døtrene mine (10 og 13) til trening. Det er ikke så langt, rundt en kilometer sommerstid – kanskje seks om vinteren. Den blir også benyttet når vi skal til et sted vi har ute i villmarka i Vassfaret, som det tar rundt to timer og 20 minutter å komme til. Kona har elbil, Mustang Mach-E, men i og med at det er langt mellom ladepunktene der ute, kjennes det trygt og godt å bruke Audien når vi drar dit.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort?
– Audien var ett år gammel da jeg kjøpte den i 2010. I og med at jeg ikke kan noe om bil, lagde jeg en regresjonsmodell over alle Audi A4-ene som lå ute på Finn for å finne verdiene på dem. Jeg fant den som var mest underpriset, og den viste seg å tilhøre naboen min. Han skulle flytte til Australia og ville selge bilen. Jeg tror jeg betalte 400.000, eller noe sånt. Jeg syntes bilen var ganske fin. Det var egentlig ikke noe mer enn det som lå bak valget. Den tikker og går fortsatt. Tyske biler er pålitelige. Du vet at den kommer til å starte. Jeg liker å bruke ting til det ikke lenger virker. Den er god å sitte i; lavt og godt.
Hvordan gjør du av vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall?
– Den blir vasket altfor sjelden. Når jeg gjør det, skjer det som regel i en automat ved en bensinstasjon. Og for hånd når vi er i Sverige om sommeren. Kona mi er fra Skåne, og der har vi et sted som vi gjerne er åtte uker hver sommer. Hvis det er noe som bør fikses på bilen, blir det også gjort i Sverige. Verkstedregningene i Sverige er halvparten av hva de vil være i Norge. Polering? Det er en kar i Sverige som sørger for det en gang i året. Det har hendt at jeg har gjort det selv. Men det skjer ikke lenger.
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Enkleste vei til mål
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Jeg skiftet hjul selv noen ganger. Men jeg har en følelse av at mutterne sitter fastere år for år, så nå får jeg det gjort ute på Fornebu, hos et kombinert vaske- og dekkskiftefirma. Hjulene oppbevarer jeg i egen garasje. Jeg er ganske disiplinert når det gjelder å kvitte meg med gammel moro, så vi har – så vidt – plass til hjulene i garasjen, både til Audi-ens hjul og Mustangens hjul. Det går akkurat, med 15 centimeter klaring. Dekkene fungerer nærmest som støtputer for bilen når vi kjører inn.
Når det gjelder bytte og kjøp av nye dekk, sverger jeg til «enkleste og mest effektive vei til mål»: Jeg pleier å spørre de som bytter hjul for meg, om råd, og hører på hva de sier – pluss at jeg tar en kikk selv. I mitt tilfelle er det en fordel at de ikke selger dekk, og mener jeg bør bytte før det egentlig er nødvendig. Jeg har vel kjøpt nye hvert fjerde til femte år. Da har jeg alltid valgt et av de store og klassiske europeiske merkene, Nokia eller Michelin og alt hva de heter. Det finnes jo billigere kinesiske merker. Om dem blir det sagt at de er dårligere. Jeg vet ikke om det stemmer, men har altså holdt meg til de europeiske.
Hvor lang levetid må bilen din ha?
– Jeg kjøpte den i mai 2010. Den har 15-årsjubileum og passerer EU-kontrollene med glans. Egentlig går jeg og venter på at det skal komme en elbil som kan gå helt til Skåne uten stopp for lading. Bensinbilen min må leve frem til det skjer. Den tar oss dit på fem timer, hvis det er lite trafikk og man drar på litt. Veiene er gode, og det er rundt 56 mil. Noen av de nye elbilene skal ha batterikapasitet til 710 kilometer. Men nedover der (til Skåne) er fartsgrensen 120 kilometer i timen, og fra 80 kilometer i timen til 120 kilometer i timen går luftmotstanden opp to og en halv ganger. Jeg regner med å skulle ha Audien noen år til.
Firehjulstrekk
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Skal vi si 80 til 90 prosent i garasjen? Jeg prøver å være flink til det, spesielt i perioden med mye pollen i lufta.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din ha? Hva lytter du og familien til i bilen?
– Firehjulstrekk! Ikke så mye annet. Og så må man ha en bil med tilhengerfeste. Når vi er alle fire i bilen, er det døtrene våre som bestemmer hva som skal lyttes til. Helt til mamma sier «nå må vi ha det stille». Når hele gjengen sover, setter jeg på en podkast. «When We Were Kings» (svensk podkast om fotball med Erik Niva og Håkan Andreasson). Det er sport, historie og O-fag; du kan høre historien om Johan Cruyff i ni timer. Siste episode kom vel i mars, men jeg har en enorm backlog. «All-in», en amerikansk podkast, og «Acquired» («ACQ»), er to andre jeg pleier å lytte til.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Audien er mørk blå, Mach-en grå. Basisfargene for bil er svart, grå, blå og hvit – for min del er rød «borderline». Det er kanskje ikke slik for andre, men for meg ville det kjentes rart å ha en rød bil.
Første i Norge
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Audien er min første bil i Norge. Fra 1999 til 2000 delte jeg bil med en annen person i USA. Det var også et godt kjøp. Vi fikk lite tilbake da den ble solgt, men den kostet også lite. Det var en Acura, søstermerket til Honda i USA, slik Lexus er det for Toyota.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg har ingen store bildrømmer. 10-åringens drøm er imidlertid (Mercedes-AMG) G 63. Det er en sang som heter «G-63», og som hun spiller hele tiden. Det skal være «den kuleste bilen som fins», og den har sett lik ut i alle år. Pappa er ikke satt under press for å gå til kjøp av den. Hun får spare og sette av penger, til den tid kommer at hun kan kjøpe den. Det er ennå lenge til.
Møt disse glade entusiastene: