SIVIL: UP går gradvis over til elbil – som BMW i4 M50.FOTO: TOMM W. CHRISTIANSEN
Testes på Østlandet:
Råkjørerne blir lurt av de elektriske UP-bilene
Elbiler er ganske nytt for UP – og svært nytt for fartssynderne. – Mange unnskylder seg med at de ikke visste at politiet har elbiler, sier UP-sjef Knut Smedsrud.
Fartssynderne har ofte kontroll på hvem som henger seg på. En elektrisk Kia i bakspeilet har neppe vært grunn god nok til å stanse dumskapen. Ikke før blålyset tennes.
I rundt et år har UP, i samarbeid med Politiets Fellestjenester (PFT), testet ut to sivile elbiler som såkalte videobiler, skriver Politiforum.
En Kia EV6 GT med 585 hestekrefter, firehjulsdrift og toppfart på 260 km/t. Og en BMW i4M50 med 544 hestekrefter, firehjulsdrift og toppfart på 225 km/t.
De sivile politi-elbilene har stort sett operert i 80- og 90-sonene og på motorveiene på det sentrale Østlandet.
UP-sjef Knut Smedsrud sier til fagbladet at mange fartssyndere blir overrasket når de innser at det er politiet som innhenter dem i elbil på motorveien.
– Mange som har raske biler, tester om vi følger etter. Og når vi gjør det, unnskylder de seg med at de ikke visste at politiet har elbiler, sier han.
Annonse
50 prosent batteri
Prosjektleder Anders Krakk Sundet i PFT opplyser at bilene har vært gjennom en rekke tekniske tester som har gitt nyttig informasjon, og at de raskt skal over i operativ drift.
Blant annet har rekkevidden vært en viktig del av testingen. Smedsrud sier at de forsøker å ha minimum femti prosent batterikapasitet, i tilfelle bilene må legge seg på hjul.
– Nå må det også sies at elbiler er veldig følsomme for lave temperaturer og dårlige kjøreforhold, og vi har ikke testet dem noe særlig på vinterføre ennå.
– Jeg ser for meg at flere og flere av våre biler kommer til å bli elektriske etter hvert. Vi har nesten bare elbiler som administrative biler. Det handler om å komme i gang og gjøre seg erfaringer med det, sier Smedsrud.