SIVIL: UP går gradvis over til elbil – som BMW i4 M50.

Testes på Østlandet:

Råkjørerne blir lurt av de elektriske UP-bilene

Elbiler er ganske nytt for UP – og svært nytt for fartssynderne. – Mange unnskylder seg med at de ikke visste at politiet har elbiler, sier UP-sjef Knut Smedsrud.

Publisert Sist oppdatert

Fartssynderne har ofte kontroll på hvem som henger seg på. En elektrisk Kia i bakspeilet har neppe vært grunn god nok til å stanse dumskapen. Ikke før blålyset tennes.

I rundt et år har UP, i samarbeid med Politiets Fellestjenester (PFT), testet ut to sivile elbiler som såkalte videobiler, skriver Politiforum.

En Kia EV6 GT med 585 hestekrefter, firehjulsdrift og toppfart på 260 km/t. Og en BMW i4M50 med 544 hestekrefter, firehjulsdrift og toppfart på 225 km/t.

Visste ikke ...

De sivile politi-elbilene har stort sett operert i 80- og 90-sonene og på motorveiene på det sentrale Østlandet.

UP-sjef Knut Smedsrud sier til fagbladet at mange fartssyndere blir overrasket når de innser at det er politiet som innhenter dem i elbil på motorveien.

– Mange som har raske biler, tester om vi følger etter. Og når vi gjør det, unnskylder de seg med at de ikke visste at politiet har elbiler, sier han.

LYNRASK: Kia EV6 GT har 585 hester, og er blant markedets raskeste elbiler. Også den har vært inne til testing av UP.

50 prosent batteri

Prosjektleder Anders Krakk Sundet i PFT opplyser at bilene har vært gjennom en rekke tekniske tester som har gitt nyttig informasjon, og at de raskt skal over i operativ drift.

Blant annet har rekkevidden vært en viktig del av testingen. Smedsrud sier at de forsøker å ha minimum femti prosent batterikapasitet, i tilfelle bilene må legge seg på hjul.

Flere elbiler

– Nå må det også sies at elbiler er veldig følsomme for lave temperaturer og dårlige kjøreforhold, og vi har ikke testet dem noe særlig på vinterføre ennå.

– Jeg ser for meg at flere og flere av våre biler kommer til å bli elektriske etter hvert. Vi har nesten bare elbiler som administrative biler. Det handler om å komme i gang og gjøre seg erfaringer med det, sier Smedsrud.