MER FOR PENGENE: Med G9 gir Xpeng en smakebit på kinesisk premium – til en forbløffende attraktiv pris.

Prøvekjørt: Xpeng G9

Ypper til priskrig i premiumklassen

Xpeng-teamet har talt ned timer og dager til lanseringen av G9. Du skal ikke kjøre SUV-en lenge for å skjønne hvorfor. Men det er prisen som virkelig imponerer.

Publisert Sist oppdatert

Xpeng G9

  • Xpengs tredje modell, en elektrisk SUV, kommer til Norge i tre varianter:
  • 4WD Performance: Pris 677.925 kroner. Dobbel el-motor. 551 hk/717 Nm. Rekkevidde: 520 km. Batteri: 98 kWh. Maks ladeeffekt: 300 kW. Ladetid 10–80 prosent: 20 min. Luftfjæring standard med 5 cm hev/senk. Standardfelg: 21”.
  • RWD: Pris 606.300 kroner. El-motor. 551 hk/717 Nm. Rekkevidde: 570 km. Batteri: 98 kWh. Maks ladeeffekt: 300 kW. Standardfelg: 19”.
  • RWD Standard Range: Pris 536.588 kroner. 313 hk/430 Nm. Rekkevidde: 460 km. Batteri: 78,2 kWt. Maks ladeeffekt: 260 kW. Standardfelg: 19”.
  • Lengde/høyde/bredde/akselavstand: 4891/1670/1937/2998 mm.
  • Bagasjerom: 660 liter (1576 liter nedfelt), pluss frunk 71 liter. Innfellbart hengerfeste: 1500 kg. Taklast: 75 kg. Vekt: 2260 kg.
  • 0–100 km/t: 3,9 sek (4WD) og 6,4 sek (RWD). Toppfart: 200 km/t.
  • Utstyr: Trådløs programvareoppdatering. ADAS med automatisk nødbrems, filskift­varsling og adaptiv fartsholder. Seter i nappaskinn med varme/ventilasjon/massasje, med lengdejustering og fotskammel for forsetepassasjer. Oppvarmet ratt og frontrute. To infotainmentskjermer på 14,96”, pluss førerskjerm. Leveres standard i hvit metallic. Andre lakkfarger: 10.000 kroner (15.000 kr for matt).

Kinesiske Xpeng sendte tre prøve­raketter på det norske elbilmarkedet i 2020 og 2021 – og ingen fløy langt. G3 (senere G3i) er parkert, P5 lettet aldri, mens P7 nå rulles ut i en kraftig oppdatert versjon, etter en førsteutgave som ikke ga all verdens mersmak.

Nå er det derimot alvor.

SUV-en G9 lanseres som en premium­vogn med Audi Q8 e-tron som uttalt målestokk, men det er selve bilen, mer enn ambisjons­nivået, som gir grunn til å heve øyebrynene:

Med G9 flørter Xpeng med en ny standard for hvor mye premium du kan vente deg for under 700.000 kroner.

HELT MATT: G9 leveres i fem fargevarianter, hvorav Artic White er standard. Bilen over er i Kaitoke Green Matte.
GREY PÅ LANDET: Preproduksjonsmodellen vi prøvekjørte denne uka, er i Graphite Grey.

Kjapp i starten

Modellen kommer som enda en bekreftelse på hvordan kinesisk bilproduksjon i løpet av svært kort tid har gått fra famlende kopiering til ambisiøs finsnekring – med kvaliteter som er oppe og nikker på et klasseledende nivå i enkelte disipliner.

Batteripakka på 98 kWt kan hurtiglades med maks effekt på 300 kW. I kombinasjon med rekkevidde på 520 km (firehjuls­drift) eller 570 km (bakhjuls­trekk), betyr det at G9 kommer med de beste forutsetninger for langturer.

20 minutter ved stolpen for lading fra 10 til 80 prosent er på det nivået som de siste modellene fra Kia og Hyundai har lovet, men slitt med å levere.

Samtidig er det kraft: 4WD-versjonen gjør 0–100 på under fire sekunder, et godt knepp raskere enn beitet av tysk premium – for å holde oss til Xpengs definerte utfordrere.

Det naturligste å sammenlikne med er kanskje en annen kineser, Nio EL7. Den er ganske lik i dimensjon og prestasjon. Men der løper det på et par tusenlapper i måneden i batterileie for en modell med rekkevidde over 50 mil.

Stille og romslig

På veien gjør den ikke skam på premium-ambisjonene: Umiddelbar og fin i styringen, behagelig med luftfjæringen som er standard på 4WD-versjonen, og selv med enkle, rammeløse vinduer er støynivået inne lavt, også i motorveifart.

Materialvalg og utstyrsnivå gir hyppige påminnelser om at det er mye for pengene:

Seter i nappaskinn med varme, ventilasjon (bare foran) og et rikholdig massasjeprogram (i både for- og bakseter), med lengdejusterbare seter og fotskammel for passasjeren foran, setevinkelen kan justeres i baksetet, soft-lukking av dørene, oppvarmet ratt og frontrute, stemmestyring og et 18-høyttalers anlegg (1940 watt) fra Dynaudio.

G9 har 60-40-figurasjon på andre seterad, men ikke skiluke. Bagasje­plassen er romslig, 660 liter bak og 71 liter i frunken, pluss at den tar 75 kg taklast og kan trekke 1500 kg på det innfellbare hengerfestet.

STORSKJERMER: To infoskjermer på 14,96 tommer hver dominerer i førermiljøet. Visningen på skjermen til høyre kan ikke sees fra førerplassen.
NØKKELINFO: Basisinformasjon om fart og forbruk er i den lille skjermen over rattstammen, visningen i feltet til høyre på skjermen kan varieres.
NAPPASKINN: Setene har varme, ventilasjon (bare foran) og massasje, i tillegg til at seteputen kan reguleres i lengderetning. Bilen leveres med interiør i svart eller lysebrunt nappaskinn.
CAMPINGPLASS: Bagasjeplassen er i utgangspunktet på 660 liter. Både bak- og forseter kan felles ned. Som tilvalg kan du få en vel to meter lang madrass som bretter seg ut, blåses opp og kan felles inn med et tastetrykk. Den overnattingsmuligheten gjør at utvendig høyttaler og 3,2 kW V2L-løsning gir litt ekstra mening.
PLASS FORAN: Frunken er på brukbart romslige 71 liter.

Som en Tesla …

Xpeng antyder Tesla-klasse på de trådløse programvare­oppdateringene, det vil si at det aller meste av funksjons­oppgraderinger skal kunne skje uten servicebesøk.

Det samme nivået skal gjelde for teknikken om bord, selv om veien til funksjonene krevde adskillig flere skjermtrykk enn Tesla-brukere er vant med. Den preproduksjonsmodellen vi testet på veier rundt Oslo denne uka, har ikke den ferdigkonfigurerte versjonen på plass, så vi må komme tilbake til hvordan det faktisk oppleves.

Førerassistentsystemene inkluderer adaptiv fartsholder og automatisk nødbrems, og som kinesiske biler flest er den både sensitiv og høylytt i varslingene. Bilen har filskiftevarsler, men ikke sidekamera som projiserer til infoskjermene.

… nesten

Xpeng lanserer G9 med en komfortpakke til 40.000 kroner inkludert, konkurranse­bildet vil avgjøre hvor lenge det tilbudet står ved lag (i første omgang ut andre kvartal).

En toppspekket 4WD-versjon kommer altså på veien for under 700.000, selv om du velger å legge inn 10.000 ekstra for en annen farge enn hvit, som er standard. Det prisnivået er det knapt noen som matcher i dagens marked, skjønt Tesla-prisene hopper i alle retninger for tiden. Opplevelsen i materialkvalitet er dog på et helt annet nivå enn hos Tesla.

På den annen side er G9 et godt stykke unna de enkle og intuitivt funksjonelle løsningene som har gjort Tesla til markedsleder.

Den er også langt unna i effektivitet og forbruk. Der en Model Y kan gjøre langturer selv i kaldt vær med et forbruk ned mot 16–17 kWt/100 km, kommer G9 på den andre siden av 20-tallet.

Xpeng lover levering i inneværende år ved bestilling nå i vår, de første bilene leveres til kunder i september.

LADELUKE: G9 kommer med ladeluken på høyre side bak. Luken åpnes fra nøkkelen.

Må ha salg

Alvorlige innvendinger?

Tja, ikke fra opplevelsen av bilen på veien. Derimot er det et faktum at bilmerket er ferskt og ganske uprøvet. Nå begynner et forhandlernettverk å rigges på plass i Norge, samtidig som den selges med sju års garanti.

Men den garantien krever at hele Xpeng-operasjonen faktisk blir vellykket. Merket er bare ni år gammelt, og storskala bilproduksjon for et globalt marked er så ekstremt kapitalkrevende at investormidler alene aldri vil være nok.

Det kreves noen godt selgende modeller i tillegg.

G9 kan være en slik i det norske markedet. Den kommende G6 (lanseres i 2024) har derimot langt større forventninger i hjemmemarkedet.

Xpeng-fabrikken i Guangzhou har kapasitet til produksjon av 500.000 G9-modeller årlig, et volum som gjør Xpeng Norge optimistiske på at de vil ha en leveringsdyktighet som rekker langt blant norske kjøpere.

PS: 4WD-versjonen blir Xpengs volum­modell, men den kommer også i to bakhjulsdrevne utgaver, Long Range med 570 km og Standard Range med 460 km rekkevidde.

MADE IN CHINA: Xpeng har hovedkvarter i Guangzhou i Kina. Det ble etablert i 2014, lanserte sin første bil i 2018, og valgte lansering i Norge som første marked utenfor Kina.