NY I NORGE: e-JS4 er første JAC-modell i Norge.

På vei til Norge:

Ny kinesisk pris­presser i stadig trangere SUV-klasse

Etter snart 60 års produksjon som en av Kinas ledende bilfabrikanter kommer JAC også på det norske markedet. Med en mellomklasse SUV – til ganske attraktiv pris.

Publisert

Importør RSA presenterte tirsdag den første modellen fra JAC og varsler ytterligere to ganske snart.

Debutanten JAC e-JS4 kommer med teknologi, rekkevidde og plass på det ganske jevne, men til en pris som kan friste hvis testene viser at bilen leverer.

Med startpris på 359.900 kroner, pluss avgifter, tetter den ytterligere konkurransen i feltet av mellomstore familie-SUV-er.

Rekkevidde

Bilens vitale mål har vi fått følgende informasjon om:

  • 433 km rekkevidde (WLTP) på blandet kjøring.
  • Batteripakke på 65,7 kWt – og varmepumpe som standard.
  • Bak kupeens fem seter er bagasjerom på 450 liter.
  • Oppvarmede forseter i vegansk skinn, elektrisk panorama soltak, 360 graders kamera og Apple Car Play/Android Auto.

Men hengerfeste og taklast er det ikke opplyst noe om.

Tredje merke

JAC er RSAs tredje kinesiske merke, etter Maxus og BYD. Ifølge en pressemelding har selskapene hatt dialog i fem år om et samarbeid i de nordiske markedene.

JAC har en lang historie, men er ikke blant Kinas store bilprodusenter.

Etter et samarbeid med blant annet Hyundai har de stått i en stadig mer interessant produkt-spagat de siste årene, med et fellesforetak om elbiler med Volkswagen på den ene siden og produksjon for ferske NIO på den andre.

De produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy, og er til stede i ulik grad i 130 forskjellige markeder.

«Noe stort»

– RSA har vært i dialog med JAC i mer enn fem år for å etablere et komplett import- og forhandlernettverk for bilsalg, ettermarked og delesalg i flere nord-europeiske land. Fabrikken er nå klar, og vi har store ambisjoner for JAC og deres modeller. Vi sikre på at dette er starten på noe stort, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA, i en pressemelding.

Lars Havre, merkesjef for i JAC Norge, forteller at de første kundebilene vil leveres ut fra første kvartal 2023.

– Vi er godt i gang med å bygge opp et solid forhandlernettverk for JAC, og jakten etter flere forhandlere er i full gang. RSA har som filosofi å være til stede i by og bygd i alle land, og det kommer vi til å fortsette med JAC også. Vi ser mange bilmerker starter opp med agentmodeller istedenfor tradisjonelle forhandlernettverk, men vi tror at kunder fremdeles ønsker lokal trygghet og tilstedeværelse når man kjøper bil, sier Lars Havre.

Han legger til at de har bestilt et stort antall biler, og vil være svært leveringsdyktige i alle land.

Småbil kommer

JAC har lansert elbiler i ulike segmenter under ulike merkenavn de siste årene, basert på bensin- og dieselmodeller fra merker som Jiayue, Heyue Pog Refine.

De neste JAC-modellene JAC i Europa er småbilen e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro.