NY VERSJON: Exclusive-versjonen av Kia EV9 har alt nødvendig utstyr, men litt mindre luksus.

Kia lytter til kritikken:

Ny utstyrsversjon blir 100.000 rimeligere

De første omtalene av Kia EV9 var ganske enstemmige: Fin bil, men litt for dyr. Nå er en rimeligere versjon allerede på plass. 

Publisert Sist oppdatert

Utstyrslinjen Exclusive er ganske nøyaktig 100.000 kroner rimeligere enn GT-line, som vi kjenner fra de første bilene som har ankommet Norge.  I tillegg kan du nå få en versjon med bakhjulsdrift og rundt fem mil bedre rekkevidde. 

Prisene på de nye utstyrsversjonene er henholdsvis 740.000 (bakhjulsdrift, 203 hester og 563 km rekkevidde) og 800.000 (firehjulsdrift 384 hester og 512 km rekkevidde), inkludert omkostninger.

Drøye 50.000 i tillegg

Så må du selvsagt ha vinterhjul til 46.000. Trolig en metallic lakk til 8000.  Vi tipper også hengerfeste til enten 18.000 (avtagbart) eller 32.000 (elektrisk). 

Og kjøper man en stor-SUV i denne prisklassen, så legger man trolig også på 20.000 for soltak foran og panoramatak bakover.

Med andre ord tillegg på drøye 50.000 til snaue 100.000, avhengig av behov.

OPPSIKT: Kia EV9 – her med 19 toms hjul, som på Exclusive – har et utseende man legger merke til ute i trafikken.

Innvendig kameraspeil

Sammenliknet med GT-line må du klare deg med litt mindre hjul (19 toms, i stedet for 21 toms), men du får til gjengjeld noen kilometer mer rekkevidde og trolig også litt bedre komfort. 

Du får heller ikke muligheten til å aktivere et innvendig kameraspeil, med linse på utsiden av bakluka, som er et utmerket hjelpemiddel når bilen er lastet til taket, og det er null sikt gjennom det tradisjonelle speilet. 

Ikke HUD

Til gjengjeld slipper du å irritere deg over en linse som er dekket av skitt eller snø. Og til de litt mer forfengelige: Man må uansett koble av kameraspeilet for å speile seg.

Du får heller ikke utstyr som head-up-display, massasje i setene, intelligente fjernlys, parkeringshjelp og mer avansert lydanlegg.

– Dette er utstyr som man ikke må ha, men som er «nice to have», sier kommunikasjonssjef i Kia i Norge, Christian Lagaard.