KRAFT-REKORD: Kia EV6 GT kommer med 585 hester i frasparket.

Prøvekjørt: Kia EV6 GT

Serverer koreansk GT til folket

Kia slipper kreftene løs i GT-versjonen av sin EV6 – og understreker bare hvordan koreanerne har blitt blant verdens mest spennende bilprodusenter.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Akselerasjon, pris, racingmoro

MINUS:

Rekkevidde, plass, takhøyde

STOCKHOLM (Motor): Man kan si mye om de siste tiårenes biler fra Kia og storebror Hyundai, men ellevillt spenstige og nyskapende har de ikke vært. Før nå. Hvorfor glo på bestselgere som Sportage, Sorento, Rio og Optima, enn si i20, i30 og Tucson, når du kan se maling tørke?

Skyt inn at Stinger (deres første GT) var unntaket som bekrefter regelen, likevel kunne taktskiftet de siste årene knapt vært heftigere.

Kia EV6 GT

  • Pris: Kr. 679.900 (inkl. levering).
  • Drivlinje: 77,4 kWt batterielektrisk, 585 hk (740 Nm). Firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde (WLTP): 400 km.
  • 0–100 km/t: 3,5 sek.
  • Toppfart: 260 km/t.
  • Vekt/maks nyttelast: 2185/405 kg.
  • Dekkdimensjon: 255/40R21.
  • Bagasjerom liter/hengervekt: 520 (pluss frunk på 20 l)/1600 kg.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 469,5/189/155/17.

Koreanerne har lenge solgt mange biler. Etter at Kia gikk konk under den økonomiske stormen i 1997-98 sikret Hyundai seg en kontrollerende eierandel av konkurrenten, restrukturerte bilkonsernet fullstendig og la en strategi for hvordan de to merkene kunne gjøres globalt attraktive – smart priset og med bransjeledende garantier.

Derfra har alle piler pekt oppover.

Og stadig oftere med slipp av nye modeller som gir identitet til et av bilindustriens nyeste eventyr. Så når Kia nå slipper en GT-versjon av sin staseligste elbil, er de ikke bare først ute med racing til folket.

De bekrefter også at de koreanske produsentene bryter barrierer både på presentasjon og prestasjon. Her er deres raskeste produksjonsmodell noensinne.

LEKRE LINJER: EV6 og EV6 GT er bygget på samme plattform som Ioniq 5, men eksteriøet er dramatisk forskjellig.
NOE Å SE PÅ: Du MÅ ikke parkere der du ikke skal parkere, for at EV6 skal fange nysgjerriges blikk.

Bakoversveis

De nye elektriske bilene har blitt koreanernes fremste utstillingsrom:

  • Med ladeteknologi ingen konkurrenter er i nærheten av i folkelige prisklasser, med hurtiglading fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter

  • Med et grensesprengende design, kanskje særlig fra Hyundai, men også med stadig mer besnærende Kia-modeller i regi av Peter Schreyer (mannen bak ikoniske Audi TT).

  • Med prestisjetunge priser, senest da EV6 ble årets bil i Europa i fjor.

Kia lover å ha brakt 14 elektriske modeller til torgs innen 2027, og vi vet ikke altfor mye om hva som er i vente. Men bilen som virkelig gir bakoversveis kan være her allerede.

Motor har fått kjenne på EV6 GT i to vendinger.

Først i en runde med en av Kias egne racingdrivere på tysk Autobahn, bare for å kunne bekrefte at det tar 3,5 sekunder å akselerere fra 0 til 100 km/t og at toppfarten faktisk er 260 km/t. Uten at det siste har all verdens verdi for de fleste norske bilkjøpere.

Sist på en bane utenfor Stockholm, med demonstrasjon av drifting-moduset som er med på å gjøre denne bilen ganske unik.

Råere enn Tesla

Elbil fremsnakkes oftest for nullutslipp og snusfornuftig hverdagskjøring, men har strengt tatt mer krefter momentant tilgjengelig enn biler flest.

På EV6 GT har du 585 elektriske hester under foten. Sett bilen i sport-modus, skru av stabilitetssystemet (ESC), og klem inn i de to hendlene på rattet; voilà, her er drift mode og mer krefter enn du aner.

Og plutselig er ikke elbilen så ueffen for en racingtur på Vålerbanen, likevel.

Vi fikk teste drifting modus med Model 3 på et Tesla-arrangement i Frankrike for tre år siden, en funksjonalitet som Tesla ikke har åpnet for bruk i det tradisjonelle markedet.

Men EV6 er hakket råere, selv om Teslaen har bedre akselerasjon.

Motoreffekten er 72 hester heftigere enn M3, bremser, styring og dempere er rigget for racing, og med bøtteseter og en limegrønn knapp for GT-modus på rattet er du tilgitt for å ane noe svart-hvitt, smårutete vifte i det fjerne.

Sporty oppsett

Elbilene på Hyundai-konsernet E-GMP-plattform har batteriet i dørken, som sikrer et lavt tyngdepunkt, samtidig som vektbalansen er racingvennlige 49 prosent foran, 51 prosent bak.

Fjæringen foran er ni prosent mykere enn på ordinære EV6, mens det er 11 prosent stivere bak. Samtidig er styringen mer dynamisk, med 2,3 omdreininger mellom maks-utslagene mot 2,67 omdreininger på standardutgaven.

EV 6 GT har en motor fremme på 160 kW/218 hK, kombinert med 270 kW/367 hk på akslingen bak. Samlet gir det 430 kW/585 hester med et maks dreiemoment på 740 Nm.

Og det er 80 prosent mer enn den firehjulsdrevne GT Line-utgaven som topper den ordinære EV6-porteføljen.

HEKKEMESTER: Lysbuen i hekken er en identisk signatur på alle EV6-variantene, også GT.
HURRA FOR FORSKJELLEN! To vertikale lyktestriper nede på hver side bak forteller deg at vi snakker GT. På ordinære EV6 er det én horisontal stripe.

EV6 GT kommer med fire forhåndsdefinerte kjøremodus, foruten driftmodus – eco, normal, sport og GT. I de tre første er kjøredynamikken ukomplisert som på moderne elbiler flest, med et trykk på knappen for GT-modus endrer bilen karakter. Oppsettet er 20-30 prosent stivere enn i sport modus, med all funksjonalitet i sport eller såkalt sport+.

EV6 GT kommer med semiaktive dempere, et system som gir mulighet for å endre fjæringsparametrene når bilen er i bevegelse. Samtidig har den en elektronisk styrt differensialsperre som gir kraft til det bakhjulet som til enhver tid har best grep. I drift modus er inntil 100 prosent av kraften på bakakslingen.

Budsjettracing

Med EV6 GT åpner Kia muligheten til å kjenne på ekstrem elbilkraft for litt flere. De elektriske sportsmodellene som allerede er på markedet, koster alle sjusiffret. EV6 GT kommer, etter et siste prishopp på 50.000, i butikken med en lapp på 679.900 kroner.

Det er ikke så himmelvidt over forlangende for ordinære, godt utstyrte modeller i klassen av SUV-inspirerte crossovere.

Men dette er strengt tatt en bil det ikke gir mening å sammenlikne med Ioniq 5, Skoda Enyaq, ID.5, Tesla Model Y, eller – for den del – EV6.

Med WLTP-rekkevidde på 400 km har den omtrent samme distansekapasitet som Porsche Taycan og Audi e-tron GT. Ingen hyttetraver, altså. For elektrisk motorsportopplevelse på en ryddet bane er den derimot et etterlengtet alternativ.

LIME-SNACKS 1: Kaliper…
LIME-SNACKS 2: …knappen for GT-modus.
FULL OVERSIKT: EV6-modellene har et smart førermiljø.
TRANGERE: GT har drøyt 30 liter mindre bagasjeplass enn ordinære EV6. Begge utgavene har 20 liter frunk foran.

Gjenkjennelig

Foruten kortere rekkevidde og racingpreg har EV6 GT mye av det som har gjort den ordinære EV6 til en av våre absolutte favoritter.

I eksteriøret er det marginale forskjeller: Ingen takluke, større standarddekk (21 mot 19 tomme), lime-fargede kalipere, noen detaljer på lyktplasseringene, og 5 mm lavere bakkeklaring.

Interiørmessig er det trangere, som det seg hør og racing-bør. Men det betyr at en allerede lav takhøyde er blitt enda lavere, og at bagasjeplassen er krympet til 480 liter.

Kia har solgt vel 24.500 EV6 siden lanseringen i september 2021. I Norge er den på 15. plass over de mest solgte modellene i 2022, men det skal legges til at Kia har slitt mer med leveringene enn de fleste.

Hvis logistikktåka letter, blir det GT-modeller til utlevering i løpet av året, men det er en stund siden Kia kunne love leveringsdato uten forbehold.