OMDISKUTERT: Hyundai Ioniq 6 er på norske veier i mars.

Hyundai viser fram Ioniq 6:

Fra nyttår selger de kun elbiler i Norge

Det mildt sagt omdiskuterte bakpartiet til en Ioniq 6 på norgesbesøk, kan illustrere at Hyundai har sendt sin siste fossilmodell til det norske markedet.

Publisert

På denne tiden for to år siden, bestemte Hyundai i Norge seg for å kutte ut alle modeller som ikke var helelektriske eller ladbare.

Nå kuttes det ytterligere i utvalget, eller mer presist: Det satses fullt og helt på de elektriske modellene.

600 førsteeksemplarer

– Fra 2023 blir det hundre prosent elektrisk fra oss, sier Thomas Rosvold, administrerende direktør i Hyundai i Norge.

Han kan samtidig vise fram neste modell ut i den elektriske satsingen: Ioniq 6. Modellen ble lagt ut til bestilling 9. november i 600 eksemplarer. Bare minutter senere hadde samtlige fått nye eiere.

POPULÆR: En førsteutgave av Ioniq 6 i 600 eksemplarer og med fire fargevalg, ble utsolgt på få minutter. Og raskest forsvant versjonen i denne fargen, som faktisk er blå.

Utfordrende

– Den blå ble utsolgt etter fire minutter, sier Rosvold med et stort smil.

Den blå er den samme som du ser på bildene, og det fulle navnet er Biophilic Blue.

Første Ioniq 6 ble i dag vist fram på norsk jord. Og vi kan fastslå at designet er like utfordrende i virkeligheten som på bilder. Ioniq 6 krever både tid og oppmerksomhet, som Ioniq 5 da den kom – og senere ble kåret til Årets beste bilkjøp på denne tiden i fjor.

Slutt for gammel helt

Hyundais strategi betyr farvel til en trofast og utmerket sliter: Hyundai Tucson. Etter at den større SUV-en Santa Fe forsvant fra modellutvalget tidligere i år, var det kun denne RAV4-utfordreren som sto igjen i utstillingslokalene med bensintank og eksospotte.

Enkelte andre produsenter ville i dag jublet hvis de kunne lene seg til en fossilbil som faktisk ligger på 53. plass på nybilregistreringslistene ved utgangen av året, foran tidligere så folkekjære modeller som Skoda Octavia og Volvo V60.

SLUTT: Hyundais svært sterke konkurrent til RAV4, Tucson, vil ikke lenger bli tatt inn til Norge.
SLUTT: Ioniq ble starten på Hyundais kraftige vekst på elbilmarkedet. Nå går den ut av produksjon.

Hydrogenbilen fortsetter

Men Hyundai ser kun framover. I løpet av 2024 ska de ha fem elbiler på det norske markedet. Ioniq 6 kommer på veiene i mars. I 2023 kommer også en ny og større Kona. Ioniq 5 N, altså en sportslig utgave av Ioniq 5, er rett rundt hjørnet. Og – ikke minst – den store SUV-en Ioniq 7. Hyundai vil også fortsette å importere hybrogenbilen Nexo.

En liten SUV er også på trappene, men her er den foreløpige kunnskapen omtrent på størrelse med bilen. Men ettersom dagens Kona nå blir større, så er det grunn til å tro at nykommeren fyller dette hullet.

Ioniq forsvinner

Hyundai-kjennere vil antakelig etterlyse et navn: Ioniq. Modellen som i utganspunktet ble levert som tradisjonell hybrid, som ladbar hybrid og som helelektrisk, men som de siste årene kun har blitt levert med sistnevnte drivlinje. Nå legges produksjonen ned for godt. Og det er ikke etter påtrykk fra Norge.

– Vi skulle gjerne hatt med den videre. Det er en velprøvd, energieffektiv elbil til rundt 300.000 kroner. Og den siste tiden har faktisk etterspørselen tatt seg opp sier Rosvold.