I etterkant av de første prøvekjøringene utenlands av nye Kona (Motor kjørte den allerede i juli, les mer her), har det blitt kommunisert en ladehastighet på 80 kW på modellen med det største batteriet, altså det samme som på dagens modell.
Det er i nederste sjikt i klassen av relevante konkurrenter, sammen med blant annet BYD Atto 3, men under for eksempel MG4 (135 kW), Renault Megane (130 kW), VW ID.3 (12o kW) og Peugeot e-2008 (100 kW).
Hyundai i Norge har nå testet Kona ved hurtigladerne her i landet, noen måneder før de første bilen kommer på veiene. Og de har fått seg en positiv overraskelse.
– Vi har vært edruelige og sagt 80 kW som på forrige Kona, men teoretisk makshastighet ligger rundt 115 kW, sier Øyvind Knudsen, produkt- og kommunikasjonssjef i Hyundai her i Norge.
– Vi har selv testet og oppnådd 100 kW uten problem. Ettersom bilen har forvarming, bør hastigheter på dette nivået være oppnåelig gjennom hele året, påpeker han.