DYR: Fjerde generasjon hydrogenbil fra Hyundai, ix35, ble lansert i 2012.

Hydrogenbilen hadde gått 84.000 km:

Pris for å reparere: 1,2 millioner kroner

Eieren av den ellers så problemfrie hydrogen-Hyundaien, trodde startproblemene var en filleting. Inntil han så prisen på reparasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Den tyske IT-konsulenten Till Westberg kjøpte en hydrogendrevet Hyundai ix35 for drøye sju år siden. Han betalte den gang 50.200 Euro (drøye 575.000 norske kroner), for en bil med det han mente var framtidens teknologi, skriver Autobild.

Og Westberg var strålende fornøyd etter drøye sju år og 84.000 kjørte kilometer – inntil bilen plutselig havarerte, og han fikk berget bilen til sitt lokale merkeverksted.

Gammel teknologi

Westberg så nok også for seg sitt eget økonomiske havari da han fikk kostnadsoverslaget for reparasjon: 103.764 euro, altså nesten 1,2 millioner norske kroner.

SJOKK: Runder vi av drøye 10.000 kroner oppover, så ender altså regningen på 1,2 milloner kroner.

Den astronomiske summen skyldes at selve brenselcellen, altså enheten som omdanner hydrogen – i kombinasjon med oksygen – til elektrisk energi, må skiftes. 

Denne teknologien eksisterer knapt lenger, og er alene priset til drøye 973.000 norske kroner.

Hyundai innrømmer

Autobild har snakket med Prof. Dr. Birgit Scheppat, ekspert på brenselceller ved universitetet i Rhein-Main. Hun sier at det nesten ikke finnes  komponenter til disse brenselcellene lenger, fordi teknologien har kommet så langt. 

Hennes anbefaling er at produsenter som Hyundai bør være svært imøtekommende og kjøpe tilbake kjøretøyene.

Hyundai innrømmer at «en slik reparasjon ikke lenger gir økonomisk mening», men har foreløpig ikke kommet med forslag til løsning for Westberg.