NYE TIDER: Her ser du G-klasse i helelektrisk versjon.

Elektriske G-wagen:

Får en motor på hvert hjul

Helelektriske G-klasse kjører fra sine fossile søsken både på landeveien og i terrenget.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes G 580

  • Motor/Drivlinje: 116 kWt batteri, fire elmotorer, totaleffekt 588 hk/1164 Nm., firehjulsdrift.
  • Rekkevidde: Opptil 473 km
  • Hurtiglading: 200 kW
  • Lengde/bredde/høyde: 462/193/199 cm.
  • Bagasjevolum: 555 liter
  • Vekt: 3085 kg
  • 0–100 km/t/toppfart: 4,7 sekunder/180 km/t
  • Pris ikke klar.

45 år gamle Geländewagen – mer kjent som G-klasse – har overlevd det meste. Nå også forbrenningsmotorene. 

I disse dager viser Mercedes-Benz fram den helelektriske versjonen av ikonet som opprinnelig var et militært nytte­kjøretøy, men som på midten av 80-tallet ble et delvis latterliggjort symbol på de nyrike her i Norge, før den etter hvert er blitt et samleobjekt og en entusiastbil. 

Men først og fremst, og viktigst: Siste generasjon G-klasse er en usedvanlig fascinerende miks av moderne luksus og komfort, og rustikk funksjonalitet. For dem som har råd.

Bedre i terrenget

I øyeblikket har rimeligste versjon (G400 d) en startpris på 2.445.000 kroner – før levering. Toppmodellen (AMG 63 Grand Edition) starter på 4.066.000.

Mercedes lover at den helelektriske versjonen skal ta med alle de klassiske egenskapene inn i en batterielektrisk tid – pluss noen til. 

Ja, faktisk lover de at den skal være enda bedre på en grunnleggende egenskap som i sin tid ga bilen et navn: terrengegenskapene.

IKONISK: Karosseriet er det samme, bare noen detaljer her og der skiller den fra sine fossile søsken.

Rekkevidde

Hvert hjul får sin egen motor og totrinns automatgirkasse. I tillegg kommer reduksjonsgir, høyere bakkeklaring og bedre angrepsvinkel. 

I sum skal elektriske G-klasse komme seg enda enklere fram til der ingen skulle tru at nokon kunne bygge hytte.

Men det bør ikke være altfor langt opp. Rekkevidden på 473 kilometer er dårligere enn en tradisjonell familie-SUV. Legg til fraværet av lyden fra en seks- eller åtte- eller til og med en 12-sylindret forbrenningsmotor, og du sitter med noen gode, både fornuftsbaserte og følelsesbaserte, argumenter mot den moderne versjonen.

LEGENDARISK: Den loddrette frontruten og sikten til de store panseret med de utstående blinklysene, er nostalgiske linker til tiden som militært kjøretøy.
LUKSUS: I en moderne G-klasse er det også ypperlig komfort for baksetepassasjerene.

Partytriks

De fire separate motorene gir også elektriske G-klasse et fascinerende partytriks. Den kan snu rundt sin egen akse, slik vi kjenner fra stridsvogner. 

Hvis vi utelukker at en G-klasse-eier møter en fiende han plutselig må flykte fra, så må det enten være at veien plutselig stopper, uten mulighet til å snu på vanlig vis – eller at han møter en Fleksnes-figur på en smal vei, og ikke har tid til å krangle.

To tideler tregere

Også på mer flat mark skal den elektriske G-klasse være mer kompetent enn sine fossilsøsken. 588 hester og et umiddelbart dreiemoment på 1164 Nm slenger den over tre tonn tunge kolossen fra 0–100 på 4,7 sekunder. Det er to tideler bak 565 kilo lettere og fire hester svakere AMG 63. Vi tipper elbilen er raskest til 80, bensinbilen raskest til 100.