OMSIDER: Suzuki har vært fraværende på elbilfronten. Men eVX tyder på bedre tider.

To nye Suzuki-modeller:

Plutselig skjer det noe med denne 4x4-pionéren

Suzuki har levert rimelige firehjulstrekkere i en årrekke, men uten elektriske alternativer har salget stoppet opp. 

Publisert

På kommende Tokyo Mobility Show (tidligere Tokyo Motorshow) vil Suzuki vise fram sin aller første helelektriske modell, kalt eVX. Selvsagt med firehjulsdrift, et slags DNA her i Norge.

Du har neppe tenkt på det, men du får faktisk en Suzuki med firehjulsdrift til under 300.000 kroner. Og enda mer interessant for noen få: Lille Ignis har bensinmotor og en femtrinns manuell girkasse.

ID.3-størrelse

Nykommeren eVX derimot, er helelektrisk. Spesifikasjoner er det foreløpig tynt med, bortsett fra dimensjonene.

  • Lengde/bredde/høyde: 430/180/160 cm. Til sammenlikning har for eksempel VW ID.3 målene 426/181/156. Vi snakker med andre ord om en bil i nedre sjiktet av familieklassen.
MIKRO: eWX er mindre enn alt du har sett av personbiler. Følgelig får du neppe se den heller ... Modeller som dette er tilpasset langt mer bil- og folketette land enn Norge.

Knøttliten

Suzuki vil også vise fram konseptmodellen eWX. Dette er nærmest en mikroelbil, men den skal være romslig og fullspekket med utstyr. Den har dimensjonene 339/147/162 cm. 

Mest relevante sammenlikning her, er de knøttsmå trillingene Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot Ion – som det fortsatt ruller noen av i urbane strøk. Disse har målene 348/148/160. Denne Suzukien får du med andre ord neppe se i Norge.

Tar seg tid

Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge, forteller at det vil komme flere elektriske modeller i årene fremover. 

- Vi vet mange har ventet lenge på elektriske modeller fra Suzuki, og fabrikken har tatt seg god tid til å utvikle kvalitetssikre modeller. Innen 2030 vil Suzuki lansere en rekke elektriske modeller. Vi gleder oss til å tilby norske kunder elektriske firehjulstrekkere, sier Havre.