Fords toppsjef Jim Farley sier i et intervju med den amerikanske nyhetsinstitusjonen NPR at Ford ikke var fornøyd med den «termiske forplantningen (hvordan varmeenergi utveksles mellom to systemer ved forskjellige temperaturer, red.anm.), i dette tilfellet tiltak for brannsikkerheten, ved kjøretøyet».
– Så vi tok en seks måneders forsinkelse for å få dette riktig. Det var hovedårsaken, sier Farley.
Ifølge andre rapporter skyldes utsettelsen endringer i de europeiske sikkerhetskravene for batterier i elbiler, og forklaringen kan selvfølgelig være en kombinasjon av disse.
Selv om Ford hadde et underskudd på en milliard dollar (drøyt 10 milliarder kroner) i elbildivisjonen bare i andre kvartal i år, er Farley trygg på at han snart kan plugge inn grønne tall – og at neste generasjon elbiler kommer til å være god butikk for Ford.
– For oss er det strategisk superviktig å lage en bestselgende elektrisk pick-up. De første kundene som kjøper første generasjon el-pick-up, vil være de første som kjøper andre generasjon av disse bilene, sier Farley til NPR.
Og også Ford ser de for seg at neste generasjon elbiler kan brukes til dramatisk lavere kostnader enn idag, både for materialer og selve produksjonen.
Bilen ble presentert for offentligheten i vår – en Ford-ifisert ID.4 bygget på Volkswagen-konsernets elbilplattform MEB, med tydelig Ford-identitet og levert godt utstyrt til under 500.000 kroner.
Ford Motor Norge var ikke veldig spesifikke på leveringstidspunkt da detaljene om bilen endelig ble gjort kjent i vår, men Norge-sjef Per Gunnar Berg sa modellen «utvilsomt er den viktigste og største lanseringen for Ford i Europa i året som kommer».
Den som venter på noe godt, må altså vente litt til.
En talsperson for Ford sier til det tyske magasinet Automobilwoche at de første Explorer-leveringene til kunder vil skje sommeren 2024.