
Facelift for Ford Focus:
Siste runde for gamlingene i «Golf-klassen»
Ford Focus var i mange år en etablert modell i klassen oppkalt etter pionéren VW Golf. Nå er både begrepet og de kjente modellene på vei inn i evigheten.
Men innen vi takker av de gamle bestselgerne, så skal de forsøke å holde noen lojale merkeentusiaster unna elbilene et par år til. Nå er det Ford Focus sin tur til å få den tradisjonelle oppgraderingen ved inngangen til det fjerde produksjonsåret.
Dermed kommer det litt kosmetiske endringer, oppgradert sikkerhetsteknologi og flere tilkoblingsmuligheter til verden utenfor bilen.
Har du lest disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
83. plass ...
Men først et par setninger til om skjebnen til de viktigste modellene i det som en gang var «Golf-klassen». Her er plasseringen på registreringslisten etter årets ni første måneder:
- Toyota Corolla, 18. plass.
- VW Golf, 72. plass.
- Ford Focus, 83. plass.
- Mazda 3, 140. plass.
- Opel Astra, 270. plass.
Det er med andre ord bare Corolla som klarer å holde igjen aldringsprosessen en smule. Også generelt er det bare Toyota som klarer å markere seg med en viss tyngde med biler uten ledning.

Større skjerm
Astra kommer også som ladehybrid i starten av 2022, og etterhvert som helelektrisk, så her vil modellnavnet leve videre. Men for modeller med tradisjonelle forbrenningsmotorer er det mer eller mindre dødt. Det er Focus sin skjebne.
Utvendig er det bare bittesmå detaljer som skiller nye Focus fra den gamle, og det er bra. Focus er trolig den lekreste bilen i denne klassen. Men innvendig kommer en etterlenget oppgradering med en større og mer elegant infotainmentskjerm på 13,2 tommer.
Ny blindsonevarsling
Modellen får også flere nye førerassistenter. Blant annet et blindsonesystem som vil forsøke å styre bilen tilbake i filen for å unngå et sammenstøt. Dette systemet er operativt fra 65 km/t.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
Blindsonevarselet kan også benyttes med tilhenger. Lengde og bredde på henger tastes inn, og systemet vil automatisk ta høyde for dette når et annet kjøretøy kommer inn i blindsonen.
Focus kommer i tre varianter som vi kjenner fra tidligere: Active X, ST-Line X og Active Vignale. Pris fra 365 500 kr.