FORBILDE: Hyundai Ioniq 6 er et godt eksempel på elbilenes store framgang.

ADAC testet 94 biler i 2023:

Elbilene er knusende overlegne

Aldri har bilene vært bedre – og elbilene får æren. Det er konklusjonen etter at verdens største bilistorganisasjon har testet 94 biler.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai Ioniq 6 er en av fem elbiler som deler førsteplassen fra teståret 2023. Og den særpregede koreaneren, som også har fått mye ros i Motors tester, imponerer spesielt på ett felt: strømforbruket.

ADAC – som er søsterorganisasjonen til NAF i Tyskland, og verdens største med over 18,5 millioner medlemmer – skriver blant annet dette:

«Ekstremt lavt strømforbruk på 15,5 kWt/100 km. Til dags dato har ingen vært mer økonomisk. Fordi den kan lade til 400 kilometer rekkevidde på 20 minutter, takket være 800-volts batteriteknologi, tilbyr hele spekteret av assistansesystemer og ikke har andre svakheter, havner den på toppen.»

Enorm framgang

Men Ioniq 6 er ikke alene i teten. Fire andre elbiler havner på samme score (1,7). I ADAC sitt poengsystem er det om å gjøre å ende opp med så lav poengsum som mulig. Beste ikke-elektriske bil er BMW 7-serie (1,8).

I 2023 fikk 19 av 94 testede biler en gjennomsnittscore på under 2,0. Året før var det 16 av totalt 95 biler.

VERDENS BESTE? Motor mener Mercedes EQS er verdens beste bil. Også i ADACs test havner den på topp.

ADAC skriver:

«Dette viser at elbilene har hatt enorm fremgang de siste årene, med forbedret rekkevidde, ladetid og batteriteknologi.»

Topp 5 (1,7 poeng): 

BMW i7 xDrive60

Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWt)

Mercedes-Benz EQS 580

Skoda Enyaq iV RS

Volvo XC40 Recharge (Single Motor Extended Range)

Videre på listen:

1,8 poeng: 

BMW iX1 xDrive 30, BMW 740d, Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWt)), Nio ET5 Touring/sedan (100 kWt), Polestar 2 Long Range Single Motor

1,9 poeng:

Audi Q8 e-tron Sportback 55, Genesis GV70, NIO ET7 (100 kWt), Smart#1, Toyota bZ4X, VW ID.3 Pro S.

2,0 poeng:

Citroën ë-C4 X, Hyundai Kona (65,4 kWt), Mercedes-Benz GLC 220 d (diesel), Nio EL7 (100 kWt), Nissan Ariya (63 kWt), Opel Astra Electric, Tesla Model Y Long Range AWD.

FAVORITT: Tidenes beste Volvo etter Motors mening, V90 Cross Country med dieselmotor.

2,1 poeng:

BMW X1 sDrive 18i (bensin), BMW 320i Touring (bensin), BYD Atto 3, CUPRA Born (58 kWt), Land Rover Range Rover D350 (diesel), Mercedes-Benz  B 250 (bensin), Renault Austral E-Tech (hybrid), Seat Tarraco (diesel), Subaru Solterra, Suzuki Swace 1.8 (bensin), Toyota Corolla Touring Sport 1.8 (bensin), Volvo V90 Cross Country B5 (diesel), VW Arteon Shooting Brake 2.0 (bensin), ID. Buzz Pro.

SKUFF-EL-SE: Dacia Spring er en rimelig elbil med Renault-teknologi. Men sikkerhetsmessig holder den ikke mål.

Søsken i bunn

Den komplette listen fra 2,2 poeng og nedover, samt mer om testen, kan du lese om på ADAC sin hjemmeside

De øvrige elbilene plasserte seg slik:

Jeep Avenger (2,3), Renault Kangoo E (2,3), Aiways U6 (2.4), Fiat 500e (2,4), MG ZS EV (2,4), MG Marvel R (2,4), Dacia Spring (4,1), Renault Twingo (4,1). 

De to siste – som teknisk sett er søsken – havner helt i bunn av lista, men selges heller ikke i Norge. Det er primært den dårlige sikkerheten som gir trekk.