Hyundai Ioniq 6 er en av fem elbiler som deler førsteplassen fra teståret 2023. Og den særpregede koreaneren, som også har fått mye ros i Motors tester, imponerer spesielt på ett felt: strømforbruket.
ADAC – som er søsterorganisasjonen til NAF i Tyskland, og verdens største med over 18,5 millioner medlemmer – skriver blant annet dette:
«Ekstremt lavt strømforbruk på 15,5 kWt/100 km. Til dags dato har ingen vært mer økonomisk. Fordi den kan lade til 400 kilometer rekkevidde på 20 minutter, takket være 800-volts batteriteknologi, tilbyr hele spekteret av assistansesystemer og ikke har andre svakheter, havner den på toppen.»
Enorm framgang
Men Ioniq 6 er ikke alene i teten. Fire andre elbiler havner på samme score (1,7). I ADAC sitt poengsystem er det om å gjøre å ende opp med så lav poengsum som mulig. Beste ikke-elektriske bil er BMW 7-serie (1,8).
I 2023 fikk 19 av 94 testede biler en gjennomsnittscore på under 2,0. Året før var det 16 av totalt 95 biler.
ADAC skriver:
«Dette viser at elbilene har hatt enorm fremgang de siste årene, med forbedret rekkevidde, ladetid og batteriteknologi.»
Annonse
Topp 5 (1,7 poeng):
BMW i7 xDrive60
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWt)
Mercedes-Benz EQS 580
Skoda Enyaq iV RS
Volvo XC40 Recharge (Single Motor Extended Range)
Videre på listen:
1,8 poeng:
BMW iX1 xDrive 30, BMW 740d, Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWt)), Nio ET5 Touring/sedan (100 kWt), Polestar 2 Long Range Single Motor
Annonse
1,9 poeng:
Audi Q8 e-tron Sportback 55, Genesis GV70, NIO ET7 (100 kWt), Smart#1, Toyota bZ4X, VW ID.3 Pro S.
2,0 poeng:
Citroën ë-C4 X, Hyundai Kona (65,4 kWt), Mercedes-Benz GLC 220 d (diesel), Nio EL7 (100 kWt), Nissan Ariya (63 kWt), Opel Astra Electric, Tesla Model Y Long Range AWD.
Annonse
2,1 poeng:
BMW X1 sDrive 18i (bensin), BMW 320i Touring (bensin), BYD Atto 3, CUPRA Born (58 kWt), Land Rover Range Rover D350 (diesel), Mercedes-Benz B 250 (bensin), Renault Austral E-Tech (hybrid), Seat Tarraco (diesel), Subaru Solterra, Suzuki Swace 1.8 (bensin), Toyota Corolla Touring Sport 1.8 (bensin), Volvo V90 Cross Country B5 (diesel), VW Arteon Shooting Brake 2.0 (bensin), ID. Buzz Pro.
Søsken i bunn
Den komplette listen fra 2,2 poeng og nedover, samt mer om testen, kan du lese om på ADAC sin hjemmeside.
De øvrige elbilene plasserte seg slik:
Jeep Avenger (2,3), Renault Kangoo E (2,3), Aiways U6 (2.4), Fiat 500e (2,4), MG ZS EV (2,4), MG Marvel R (2,4), Dacia Spring (4,1), Renault Twingo (4,1).
De to siste – som teknisk sett er søsken – havner helt i bunn av lista, men selges heller ikke i Norge. Det er primært den dårlige sikkerheten som gir trekk.