NY: Den elektriske versjonen av Kona har fått et nytt fjes, og kommer også i en N-line-versjon.

Ny Hyundai Kona:

Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen

Du ser det kanskje på knekken over bakskjermen. Du skal uansett ha fulgt godt med for å gjenkjenne nye Hyundai Kona.

Publisert

Og bare så det er skrevet: Vi ser hva som står på nummerskiltet og vi ser Hyundai-logoen på panseret. Men bortsett fra det, et ganske nytt design som ikke umiddelbart følger stilen til forgjengeren.

Ny bil, gammelt navn

2023-versjonen av Kona blir også merkbart større. Lengden har økt med hele 15 centimeter, den er blitt 2,5 centimeter bredere, mens akselavstanden er økt med seks centimeter.

Da snakker vi med andre ord om en helt ny konstruksjon som bærer et gammelt navn.

LYSSTRIPE: Både bak og foran har Kona fått en smal lysstripe i hele bilens bredde, slik dagens mote krever.

Svakheter?

Foreløpig er det lite konkret informasjon som kommer fra Hyundai, bortsett fra bildene du ser her – og noen litt svulmende og omtrentlige formuleringer.

Blant annet vet vi ingen ting om bilens to største svakheter: Støynivået og bagasjeplassen. Heller ikke noe om rekkevidde, lading eller motoreffekt.

STØRRE: Med seks centimeter økt akselavstand og 15 centimeter økt totallengde, er Kona blitt mye større innvendig.

Inspirert

Men om plassen skriver de følgende: «I baksetet er plassen økt, takket være et moderne setedesign, og i bagasjerommet er utnyttelsen optimalisert for å gi mest mulig plass».

Innvendig blir interiøret nytt, med doble 12,3 toms skjermer, en flytende konsoll og girvelger på rattstammen – alt sammen inspirert av større Hyundai Ioniq 5.

Mer info kommer de neste månedene.