Kia lanserer nå personbilutgaven av PV5. I første omgang som femseter, senere også som seks- og sjuseter. Som man ser av bildene: Her er det plass, lys og funksjonalitet som er prioritert.
1320 liter bagasjevolum med baksetet i bruk, gir plass til hundebur og barnevogn og hytteturen – samtidig.
Til sammenlikning: Av dagens mest solgte biler har Skoda Enyaq det største bagasjerommet – på 585 liter, altså godt under halvparten av PV5.
Plassmessig legger PV5 seg omtrent på nivå med den opplagt største konkurrenten, Volkswagen ID. Buzz. Prismessig legger den seg godt under, med en startpris 439.900 kroner.
Annonse
KOMPAKT: PV5 ser lang ut, men er faktisk 10 cm kortere enn Norges mest kjøpte bil, Tesla Model Y.Foto: KIA
DESIGNKONKURRANSE: Det er jo bare å starte diskusjonen om utseende, hvilken liker du best – Kia PV5 eller ID. BUZZ (under)?Foto: KIA
DYRERE: ID. BUZZ kan tilby firehjulsdrift og bedre spesifikasjoner, men er også vesentlig dyrere.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Under 500.000
Med denne utstyrsversjonen (Active) får du ifølge Kia alt du trenger av utstyr – inkludert varme i baksetet.
Det betyr at du kan lirke deg under dagens momsgrense når du legger til Motor-pakka, altså metalliclakk, vinterhjul og hengerfeste (1500 kg).
FLYTTELASS: Bagasjerommet er på hele 1320 liter opp til setekanten – og fortsatt er det plass opp til taket. Senere kommer det også mulighet for en tredje seterad.Foto: KIA
BOKSÅPNER: Skyvedører gir enkel adkomst, spesielt på trange parkeringsplasser. De er manuelle på den rimeligste versjonen, elektriske på den dyrere.Foto: KIA
Ikke firehjulsdrift
Legger du på 60.000 (exclusive plus), får du i tillegg blant annet 360 graders kamera, elektriske skyvedører i stedet for manuelle, kjøling i setet, armlener og alle tilgjengelige kjørestøttesystemer.
Du får også en rekkevidde på 412 km, og lading fra 10–80 prosent på en halvtime.
Det du ikke får: firehjulsdrift. PV5 leveres kun med forhjulstrekk. Her har naturligvis VW en stor fordel. ID. Buzz med drift på alle fire koster fra 633.000 kroner.
Annonse
UTSYN: Kvadratisk karosseri, mye vindusareal og store speil, gir utmerket oversikt fra førerplassen.Foto: KIA
Bedre rekkevidde
ID-modellene kan også tilby fra litt bedre, til vesentlig bedre, rekkevidde – og og mer effekt. PV5 har 164 hester, ID. Buzz fra 286 hester.
Men prisforskjellen er nærmere 200.000.
En like lang ID. Buzz med bakhjulsdrift, litt mindre bagasjevolum (1121 liter) og litt bedre rekkevidde (455 km) koster fra 612.000 kroner.
Drosjedrøm?
– Hvis praktisk, pris og plass er de de tre P-ene du har i hodet når du ser etter ny bil, er dette en bil du bør bli bedre kjent med. Vi kan ikke forstå annet enn at dette må være storfamiliens og kanskje drosjesjåførens drømmebil, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef for Kia Bil Norge.
Motor vil komme med en full test av denne når de første bilene kommer på nyåret.