
Folket som pimper elbilene sine:
Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nå rigger og pimper nordmenn elbilene sine som aldri før. Her viser fem entusiaster hvordan det å kjøre grønt kan bli gromt.
Er elbiler i ferd med å bli litt tøft?
Når nær hele Norge kjøper elbil, føler stadig flere et ilende behov for å gjøre elbilene sine ørlite mer personlige, lik en flik av sin identitet – om det så bare er for å huske hvor pokker du parkerte.
Andre pimper, rigger, ragger og utstyrer elbilen for å føle seg mer hjemme – og for å glede seg selv og andre bilister – slik du kler deg for å møte dagen med et stort smil.
Møt Morten Steensen, Samir Kolukcija, Bettina Bø Fossum, paret Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg – samt Lasse Saltkjel – med Norges mest ombygde BMW i3 som her er lukeparkert til slutt i artikkelen:
Møt flere bilentusiaster på Motor:
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Helsefaglærling Bettina Bø Fossum i Fredrikstad lyser opp når temaet er forskjønning, unnskyld: pimping av elbil.
– Emnet pimpa elbil engasjerer meg masse, sier 20-åringen, og utdyper:
– Det er mest min generasjon som gjør noe spennende ut av bilene sine, og foreløpig eier veldig få av oss elbil, forklarer hun, og nevner at hennes forrige bil var et rigga dieseldrog:
– En anonym bil på strøm var egentlig langt fra hva jeg drømte om, men med en rekke modifikasjoner er BMWen endelig blitt mer meg, og behageligere å kjøre.

Spennende utstyr til elbil er «sjelden å finne, og er ofte veldig dyrt».
– Grunnen er at etterspørselen er laber. Elbilister generelt virker lite interessert i ettermontert utstyr. Selv har jeg funnet deler på Ebay, Aliexpress og lignende nettsteder og hentet en del inspirasjon fra Facebook-gruppa «i3 modified», som tar i3-pimp til et helt nytt nivå, sier Fossum.
Det hender jevnaldrende slenger med leppa når hun kommer med elbilen.
– Jeg tar meg ikke nær av slikt, men tror det hviler litt skam i visse miljø over å kjøre en standard elbil; det er rett og slett ikke kult nok. Folk som gjør noe annerledes med bilen sin er uansett bra folk, smiler hun, og avslører at hun så «smått» driver med bodybuilding.
– At bodybuilding også kan bety å bygge bil som man vil, er en morsom tanke, sier elbil-eieren.


Morten Steensen bor i Osøyro i Hordaland og jobber i lokalbedriften Brødrene Borgen Ferdigbetong.
– Jeg har aldri kjøpt en bil uten å løpe og kjøpe større dekk og felger, konstaterer eieren av den hvite Hyundai Kona Electric.
Arbeidsdagen går med til å kjøre betong i stor bil «med renne på ti meter»; overgangen til «kveldskift» på privaten skjer via den nokså nye koreaneren på strøm.
Hordalendingen vet hvor på nettet han skal lete etter finstas – til et ellers vanlig kjøretøy.
«Gullskoene» i form av bronsefargede felger gir populære Kona Electric et eget stuk som Steensen nærmest er alene om, i hvert fall på sin kant av landet.
Motor møter bilentusiastene som har morsomme historier om bilene de elsker:
Tidligere har vi skrevet om de som kjører Audi, Alfa Romeo, BMW, amcar-entusiastene, Tesla, Skoda, Aston Martin, Opel, Mercedes-Benz Geländewagen, Saab, Porsche, pickup-folket, klassisk MG eller kinesisk MG-elbil. De som kjører i klassisk Citroën, Toyotas luksusmerke Lexus, en legendarisk Lada, spenstige Ford Mustang, en elskelig Mini, og en vill Toyota Supra, de som må ha bilen pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde, Subaru Forester-menigheten, Polestar-fansen , de som sverger til Datsun, som kjører Land Rover Defender, Volvo 240, en gammel varebil, den legendariske VW-bobla, en elegant Mercedes-Benz, en klassisk Jeep, nyter livet i en Morgan, foretrekker en Ferrari, sverger til en firkantet stasjonsvogn, MÅ ha en VW Golf, som gliser i en cabriolet, har Honda i hjertet, synes folkevognbuss er kongen av kos, kjører lang campingvogn, ratter Tesla-inspirasjonen DeLorean, har falt for linjene på en Jaguar XJ eller pynter litt ekstra til 17. mai.

Samir Kolukcija i Kristiansand er kommunikasjonskoordinator i Statens vegvesen, divisjon Utbygging.
Hjemme på tunet står Citroëns ferskeste frekkis ë-C4. Kolukcija er langt fra alene om å ha handlet den prisgunstige elbilen.
– Jeg ville gjøre noe for å skille den ut i trafikken – også på parkeringsplasser hvor man kan stusse over hvor man hensatte bilen. Men om flere blir inspirert til å gjøre noe av det samme, er jeg jo like langt, ler han.


Det Paris-baserte merket selger gjerne bilene sine med blankt listverk rund baut, ispedd en og annen fargesterk plastkladas her og der.
Sørlendingen har gått motsatt vei og valgt stilen «sort på sort» – eller på den franske bilens morsmål: «noir sur noir». Citroën ë-C4 framstår nå som mørk og mystisk.
– Jeg har foliert samtlige kromdetaljer og fjernet modellbetegnelsene, slik at alt matcher den sorte lakkfargen, helt ned til innrammingen av grøftelysene, forklarer Kolukcija.
Familien blinket ut Citroën ë-C4 fordi den er «en pen og romslig bil med rikelig plass i baksetene til de to gutta i på syv og tretten år».
– Nå ser Citroënen enda kulere ut, med samme hyperkomfortable fjæring som merket er kjent for, sier han.
Sjekk siste elbil-nytt på Motor:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke


Når lyset leker
Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg bor i den sjarmfulle småbyen Flekkefjord, som er litt urettferdig bortglemt blant Sørlandets mer kjente turistmagneter.
Kuløren på parets Tesla Model 3 har en radius herfra til månen, om det i det hele tatt er mulig å måle rekkevidde på skiftende farger.
– Bilen er dekket av en mildt sagt fargerik folie som utvider seg til seks ulike nyanser, når sollyset leker med den, sier Nedrejord.
Utgangspunktet for valget var enkelt.
– Etter to års eierskap observerte vi at lakken skrantet og bestemte oss for foliering. Å velge og vrake blant en mengde farger var moro, og den foranderlige folieringen kler Teslaen, mener han.

Super-pimpet
Lasse Saltkjel i Lørenskog rett nord for Oslo er partner og eiendomsmegler i Eie eiendom – og er utvilsomt den i Norge som har gått grundigst inn for å modifisere og forbedre sin BMW i3.

– Elbiler generelt appellerer til folk som – frem til nå – knapt har hatt bilinteresse; de ser på bilene som bruksgjenstander fremfor entusiastobjekter, mener han.
Han la bilen ut for salg i tidligere i år.
Men trakk den straks fra nettet:
– Jeg hadde ikke hjerte til å selge. Jeg har lagt ned mye arbeid i å ettermontere utstyr fra langt dyrere bensin-BMWer, og blant annet installert såkalt «soft close» dørlåser fra BMW 7-serie/X5.
Han har også tilpasset speil fra 5-serien med garasjeport-åpner:
– Min elbil er er unik, og betydelig påkostet, med oppgradert utstyr som svart alcantara taktrekk, Wokeby bagasjeromsutvider (plass til ladekabler, varseltrekant, førstehjelpsskrin m.m. under bagasjeromsgulvet), automatisk avblendbart sidespeil på høyre side, lav antenne fra Luxewerx, speildeksler i karbon, lakkerte skjermdeksler og annen moro, ler Saltkjel.
Nylig monterte megleren egenhendig bakseteunderholdning med TV og mer.

– Neste prosjekt er BMW M4-seter foran, samt TV-modul og ambientbelysning fra merkets toppmodell, 7-serien. Men da er vi jo nede på et detaljnivå som nærmest er sykelig, sier han ettertenksomt, og fortsetter:
– En ytterligere plan for i3 er M-sportsratt fra 3-serien med rattvarme – dét blir et ganske kult prosjekt, skratter han.
Les Motors biltester:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha