
Vi som titter på biler i ferien:
De beste feriebildene av morsomme biler
På familieferie i Frankrike sniker vi oss til å sjekke ut lokal bilkultur, om så bare på et torg eller en campingplass. Bla gjennom feriefotos av tøffe, vakre objekter og del egne bilder på Facebook-siden @nafmagasinetmotor.
Ferie er å se noe nytt, har noen sagt: vi med litt bilinteresse blir glade når vi får se noe gammalt.
Etter ferien bugner mobilkameraet av snapshots av tøffe, rare hobbybiler – blandet med fotografier av barn, badeballer, bassengkanter, bambus, barfotdans, boblebad, middelalderborger og barbesøk.
Vi ber ikke om mye: bare synet av en og annen snasen, snodig, veteranbil på en kaikant, brygge, campingplass eller utenfor et hotell.
Her er flere av Norges største bilentusiaster!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Den franske landsbygdas bortgjemte sideveier har vist seg å være riktig for å oppdage de mest sjarmerende skapninger på Michelin-dekk.
Scroll gjennom de freidige feriebildene våre av franskmenn med kule – eller bare rare – åk (og lemp ut dine egne bilfotos i kommentarfeltet til denne artikkelen på vår facebook-side):

Når nordmenn hører at man skal til Frankrike begynner maset: «Jasså, du skal vel ned å drikke vin».
Men: Frankrike er mer enn «vin rouge». Vi reiser for å ruse oss på lokal bilkultur.
Etter å ha dumpet ned på tjukke landsbygda – i regionen Burgund midt i Frankrike – behøver du ikke gå mange skritt: En Citroën Méhari runder gatehjørnet – med en gresshoppesyngende motorlyd som røper at den er basert på Citroën 2CVs to-sylindrede sparebluss av en kraftkilde. Knappe 33 hester under panseret, plastkarosseri og deilige knøttsmå dører – hvorfra passasjer og fører kan ramle ut når som helst.
Dette er også lettest å like ved franske bilklassikere: «bekymringsløst bilhold» betyr her at biler er skapt for å bulkes – i Frankrike ser du knapt noen bil uten minst fem småskader.
Heldigvis er nye franske biler blant verdens sikreste: derfor er fasongen ulik gamle Citroën Méhari.
De brede, snirklete smijernsportene til det lokale landsby-slottet åpner seg og ut piler en matt blå Citroën DS – som om den var et Concorde-fly på rullebanen for take-off. Ombord sitter herr og fru Slottsarvinger.

En gang var Citroën DS – kalt «Padda» i Norge på grunn av de utstikkende, trill runde frontlysene – å se overalt i det asfalterte Frankrike – men nå må du sitte tålmodig på en strategisk plassert café i påvente av en mulig åpenbaring.
Frankrike er et langt mer lukket samfunn enn det norske, hvor mye av moroa foregår bak høye, private murer uten innsyn. Mye gull oppbevares i garasjer med godt låste porter, men på søndager og andre feriedager står mange av disse på gløtt.


Noe av det beste med sommerferie på franske landsbygda er alle bruktmarkedene – der parkeringsplassene alene er verdt en studie.
Folk som liker brukte ting og antikviteter kjører gjerne også til markeder i patinerte hobbybiler: på disse arrangementene har utstillere pappkasser med pent – og ikke så pent – brukte modellbiler av alle typer – til prisen av et rimelig glass rosévin.


I franskmennenes sommerferie, som gjerne starter sent i juli og varer ut i august, arrangeres også en rekke «Bourse d’échange», hvor bilentusiaster bytter deler og andre relikvier mens de beundrer hverandres veteranbiler.
Tips: Vent med å handle minitatyrbiler og annen moro til etter lønsj: Da er gjerne selgerne mildere med utropsprisene.

Franske sjeldenheter du trodde var utryddet dukker også opp i full størrelse – med frekke fartsstriper og friske farger. En mer intens entusiastbil enn Alpine er vanskelig å oppdrive. Den lille fabrikken i Dieppe i Nord-Frankrike var fra tidlig på 1960-tallet enn temperamentsfull Porsche-konkurrent – og klarte på kort tid å vinne manges hjerter med herlig design og halsbrekkende kjøreegenskaper.
På startstreken av 1970-tallet byttet Alpine ut den legendariske, billøp-vinnende modellen A110 med futuristiske A310 – og hei-ropene nådde nye høyder. Verre var det med salget, som da for lengst var ivaretatt av Renaults store forhandlernett.



I Norge er Renault nå mest kjent for den rimelige elbilen Zoë – mindre kjent er merkets lange rekke med morsomme hverdags-sportsbiler som Gordini-variantene, R15, R17 og Fuego.
Siden 1266 har landsbyen Marcigny, i Burgunds aller sørligste del, arrangert stort mandagsmarked: selv corona lykkes ikke i å ta knekken på tradisjonen.
Hit kommer bønder i de bilene de har – og enkelte er et syn – som Renault 4-sjåføren som fyller åket med høy for salg – rett fra bagasjerommet.
Mest lest på Motor:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris

Som mange andre franske landsbyer langt pokker i vold – hvor folk har vært avhengige av transport – har 71110 Marcigny sin bilhistorie.
Lokalhistorikere hevder at området, som ligger innenfor distriktet Saône-et-Loire i Burgund, tidlig hadde flest biler i Frankrike – målt i antall kjøretøy per innbygger. Forklaringen er den ettertraktede storferasen «Charolais» – som har skapt en velstående bondestand. Disse bøndene kjører ikke bare 2CV.

Franske bilfabrikker har en vinglete tradisjon når det gjelder staselige storbiler: oppskriften har gjerne vært å lansere prestisjefulle saker som applauderes i øst og vest – og så glemme produktutvikling.
Resultatet er en rekke svært ulike skapninger som spenner fra presidentkjøretøy – som Citroën CX Prestige (en 25 cm lengre variant av storbilen CX (1974-1989)) – og Citroën SM (1970-1975) med 2,7 liters V6-motor fra Maserati, til snodigheter som Renault Avantime og Simca Présidence. Peugeot 604 var merkets flaggskip fra midten av 1970-tallet med nydelig design av italienske Pininfarina – men luksusdroget ble raskt utdatert og parkert av tyske konkurrenter. I dag er kanskje synet av den mer imponerende enn noensinne?


Som kjent er cabrioleter en undervurdert måte å reise på, som dessverre trekker stadig færre kjøpere. Under oppholdet i Frankrike dukker en og annen takløs skapning opp når det ikke hagler for mye (de seneste årene har franske vinbønder og andre landbrukere vært sterkt plaget av isbiter fra himmelen).

Like artig som lokalfolks biler er tilreisende eller tilflyttede nederlendere som ferierer med tungt restaurerte eksemplarer av fortidens beste åk.
Nederland er et episenter for veteranbilinteresse – med en bemidlet befolkning som har reiselyst og hjerte for franske rariteter.

Til nordmenn som fortsatt tror man drar til Frankrike bare for å sitte på rompa og drikke vin: man starter faktisk dagen med brød – og kaker.


Hva mer skal vi finne på? Jo, vi kan saumfare «til salgs»-annonser og kjøpe en av disse rå raritetene – eller nøye oss med noen relikvier.
Mot natta rusler vi til landsbyens bilskrotning med hull i gjerdet som blir en inngang til paradis. med barnslig glede peller vi av dekaler, emblemer og merker med verktøy funnet på tomta.
Vi er ikke biltyver, men historiekjeltringer – og har mye god vin til gode.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?