EN AV FIRE: Tesla Model Y fortsetter sin dominans i det norske nybilmarkedet.

September-tallene:

Nå faller nybil­markedet enda kraftigere enn før

Tøffere økonomiske tider betyr full brems i bilsalget. Antall nybil­registreringer i september er ned 29,7 prosent fra samme måned i 2022.

Publisert Sist oppdatert

Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Elbilandelen er på 87,0 prosent, det høyeste noensinne. Og enda en måned er Tesla Model Y bilmodellen med suverent flest registreringer – markedsandelen i september var på 25,9 prosent.

Eneste nykommer i toppen er Fisker Ocean, som tok 11. plassen rett bak elbilveteranen Nissan Leaf.

    Nybilsalget har vært blytungt i 2023. For et stort antall av importørene er omsetningstallene for 2022 og 2023 preget kraftig av to ting:

  • Den varslede avgiftsøkningen fra nyttår som løftet fjorårssalget til rekordhøyder.
  • Og det stadig høyere rentenivået som har fått mange til å sette nybilkjøp på hold. Årets registreringstall blir de laveste på mange år.

Ekstreme tall

Etter årets ni første måneder er det totale registreringsantallet 7,1 prosent bak fjoråret. Det gapet kommer til å øke, for 2022 var et år med ekstremt høye tall helt mot slutten av året. Målt mot samme periode i 2021 er årets nedgang på 25,9 prosent.

Og det skjer i et marked der én modell, nevnte Tesla Model Y, har en sjeldent dominerende posisjon.

I 2019, det året «alle» skulle ha Tesla Model 3, hadde bilen en markedsandel på litt over 11 prosent. Året etter toppet Audi e-tron med en andel på 6,5 prosent.

Nå knuser Model Y markedet med en andel på over 20 prosent, omtrent like mye som de fem neste på listen – VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40, Toyota bZ4X og VW ID.3 – tilsammen.

Ingen ved siden

Ingen modeller vil utfordre Model Ys posisjon, men det er ikke et veldig vågalt tips at plassen nærmest på listen også vil kapres av en Tesla, nå som utleveringene av oppgraderte Model 3 starter i oktober. Den er p.t. på 15. plass på registreringslisten.

På merkeoversikten er Tesla suverent i tet med en andel på 22,3 prosent, fulgte av Volkswagen på 12,5 og Toyota på 11,7 prosent.

I bruktbilmarkedet er trenden ganske stabil sammenliknet med fjoråret, med en forsiktig oppgang på  0,65 prosent.

Ingen sjokk?

Mens det er ganske betydelig fall i salg av brukte bensinbiler (over 8 prosent), vokser elbilene til en andel på 18,8 prosent av bruktmarkedet. Diesel topper fortsatt med 41,1 prosent.

Det er ikke ventet store trendskifter i bilmarkedet i årets tre siste måneder, selv om statsbudsjettet som legges frem fredag kan romme overraskelser. I utgangspunktet er det forventet et budsjettforslag som gjør ladehybrider litt mindre økonomisk attraktive, ellers ingen store omlegginger.