NYESTE 3-SERIE: Lite er så BMW-ikonisk som 3-serie, her en fersk M340i xDrive og 320d Touring (t.h.).

BMW gjør klar Neue Klasse:

BMW lover elbil-batteri med 30 prosent mer rekkevidde

BMW forbereder sin første elbilrevolusjon, når deres Neue Klasse kommer i produksjon i 2025. Nå lover de batterier som gir 30 prosent lengre rekkevidde.

Publisert

«Neue Klasse» er et historisk BMW-begrep, koblet til en serie modeller på 1960- og 70-tallet som løftet selskapet inn på trygg økonomisk grunn – og ga merket posisjon og identitet med en flåte utsøkte, sportslige sedaner.

Så høyt lyser denne stjernen på BMW-himmelen, at samme navn er kodenavn på deres helt nye plattform for elektriske biler som får produksjonsstart i 2025. Nye «Neue Klasse» vil presentere BMWs 3-serie i elektrisk format, og det skal markeres med et såkalt kvantesprang innen elbilens nøkkelteknologi.

Nye 3-serie vil bare komme med elektrisk drivlinje.

Bedre og billigere

Under en presentasjon i München denne uken kom detaljer om batteriteknologien, BMWs såkalte Gen 6:

En sylindrisk form på battericellene (46 mm i diameter) gir muligheter til å samle mer kraft på samme plass. Mye høyere energitetthet betyr flere celler i bilens batteripakke, som igjen reduserer både vekt og kostnader.

Cellene vil ha mindre kobolt, og mer nikkel og silisium, enn dagens battericeller.

BMW anslår at prisen på den nye batteripakken er rundt halvparten av dagens. Som bransjenettstedet Automotive News Europe skriver: Når batteripakken står for omlag 40 prosent av kostnadene på en elbil, vil en slik kostnadsreduksjon være avgjørende for å bringe kostnadene til produksjon av en elbil ned på samme nivå som biler med forbrenningsmotor.

Batteriet skal gi 30 prosent lengre rekkevidde og en tilsvarende reduksjon i ladehastighet.

Integrert

Batteriet vil dessuten få et design som gjør at det kan monteres direkte inn i chassiset på en måte som gjør konstruksjonen stivere og slik påvirker kjørekomforten.

– Vi gjør batteriet til en del av bilens karosseri, og nå er hovedutfordringen å finne den riktige balansen mellom stivhet og fleksibilitet, sier Simon Erhard, som leder Gen 6-utviklingen hos BMW.

PS: Også Tesla har på sin nyeste Model Y gjort batteriet til en mer integrert del av bilens karosseri.