XPENG G6 LANSERT: Nesten 80 prosent av komponentene er de samme fra modell til modell. Det gir store fordeler.

Xpengs neste modell:

Denne Model Y-kopien skal få fart på salget

Xpeng lanserte sin nye G6 tirsdag, en science-fiction-inspirert modell, ifølge selskapet selv. Inspirert av Tesla Model Y, vil andre lett kunne mene.

Publisert Sist oppdatert

SHANGHAI (Motor): Uansett inspirasjon er det en banebrytende modell for Xpeng, deres første på SEPA2.0-plattformen som tar merket et langt steg mot morgendagens teknologi og løsningene den åpner for.

Xpeng mener bilen skal sette en helt ny standard innen sitt segment av mellomstore elbiler både rekkevidde, komfort, kjøreopplevelse og smarte teknologiske løsninger.

Det er store ord på vegne av en bil som har identiske mål med bestselgeren Model Y.

Med et 800V-batteri som er støpt inn i chassiset, skal bilen få 755 km rekkevidde etter kinesisk standard (som er i underkant av 600 km med vår WLTP-beregning).

SETT PROFILEN FØR? Jo, den kan kanskje minne om noe.

«Redefinere mobilitetsopplevelsen» ...

Med superrask lading skal 10 minutter ved ladestolpen gi 300 km rekkevidde.

– Vi har en ambisjon om å redefinere mobilitetsopplevelsen for den alminnelig bilkjøperen med strømlinjeformede konfigurasjoner, enestående prestasjoner, og en fascinerende produktopplevelse, sier Xpeng-sjef He Zioapeng.

Ny plattform

Xpengs nye SEPA2.0-plattform er en helt sentral faktor i selskapets planer, ettersom den brukes for biler fra kompaktklassen til store familiefraktere og pickuper.

Nesten 80 prosent av komponentene er de samme fra modell til modell, noe som gir Xpeng helt nye muligheter til å møte etterspørselen med et betydelig lavere kostnadsnivå.

Dessuten vil den gjøre utviklingsfasen for nye modeller 20 prosent kortere. Det er slikt som bidrar til å gjøre offensive kinesiske produsenter enda litt kvikkere på labben.

– Vi tror at denne arkitekturen vi nå har utviklet, vil lede an utviklingen av smart elbil-teknologi de neste tre årene. Den gjør oppgraderinger enklere og hurtigere, og den har enorme kostnadsbesparelser for oss, sier Xiaopeng.

Ladehastighet

Det er særlig operativsystemet, XNGP, som bidrar til oppgraderingen. Xpeng mener å ha Kinas ledende datasenter for utvikling av selvkjøringsteknologi. Det nye systemet har en datafangst knyttet til et selvlærende AI-system, som gjør at XNGP fortløpende utvikles – ikke bare på førerstøtte og selvkjøring, men også på kabinfunksjoner.

Trådløse oppgraderinger (OTA) av bilens teknologiske funksjoner og egenskaper skal nå kunne gjennomføres 300 prosent raskere enn før.

Apropos fart: Ladehastigheten ved 800V-stolper skal i prinsippet gi 200 km på fem minutter, på andre hurtigladestolper er ladeeffekten inntil 180 kW.

Som enhver elbilutvikler har Xpeng lett med lys og lykte etter detaljer som påvirker luftmotstanden og forbruk. Produsenten har pekt ut 17 ulike detaljer som gir rekkeviddegevinst – og en luftmotstandskoeffisient på gode 0,248.

PS: Xpeng kommer først med sin familie-SUV G9, i tillegg til en kraftig oppdatert P7.

Xpeng G6 Foto: XPENG
Xpeng G6 Foto: XPENG
KUPEEN: Rent, minimalistisk og med noe vi må tro er hvileplass.