NUMMER ÅTTE I TESTEN: Continental EcoContact6.

Sommerdekktesten 2022:

Continental EcoContact6

Continentals miljødekk faller gjennom i vår test.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Lavt forbruk, god komfort.

MINUS:

Våtgrep, lange bremsestrekninger. Dårlig styrefølelse.

Mens Conti-søster PremiumContact6 blir testvinneren sladder EcoContact 6 lengre ned i feltet, bokstavelig talt. Grepet på våt veibane er rett og slett ikke slik vi ønsker. Oftest er det bakpartiet som slipper først med en uvelkommen sladd.

Bremsestrekningen på våt vei er over fire meter dårligere enn tilsvarende på PremiumContact6 ved 80 km/t – en forskjell som forsterker seg kraftig når farten blir høyere.

Med relativt lav mønsterdybde (6,7 mm) vannplaner dekket tidlig.

Heller ikke på tørr vei presterer EcoContact6 spesielt bra. Det er litt seigt på å ta styring og endre kurs. På den annen side er høyhastighetsstabiliteten god.

EcoContact6 har det laveste forbruket i testen og komforten er høy. Men de to faktorene alene kan ikke rettferdiggjøre et kjøp.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): A

EU-merking (våtgrep brems): A

EU-merking (dekkstøy, dbA): 71

Mønsterdybde (midten): 6,7 mm

Hastighetsindeks: 91

Lasteindeks: V (240 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 68

Sliteverdi (treadwear): Ikke oppgitt

Vekt: 7,9 kg

Produksjonsland: Tyskland

Produksjonsdato: Uke 25, 2021

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100