
Sommerdekktesten 2022:
Continental PremiumContact 6
Jevnt over sterke prestasjoner i alle kritiske disipliner gir ny Conti-seier.
PLUSS:
Kort bremsestrekning, høyt svinggrep, trygge kjøreegenskaper.
MINUS:
Noe svak komfort.
Continentals PC6 har de aller korteste bremsestrekningene og har et høyt svinggrep både på tørt og vått underlag. Det responderer raskt på styring og med god presisjon.
Kjørekarakteristikken er lettbalansert på grepgrensen og PC6 beholder en god håndbarhet også i krisesituasjoner.
Dekkets litt mer sporty innretning går imidlertid på bekostning av komfort. Det ruller relativt hardere over ujevnheter og støynivået er noe høyere enn på de aller stilleste konkurrentene, riktignok uten at det oppstår forstyrrende lydfrekvenser.
Men oppsummert gir korte stoppstrekninger og beste svingprestasjoner med få svakheter en klar testseier til Continental.
Continental PremiumContact 6
89 poeng
Last- og hastighetsindeks:91V
Fakta
Produksjonsland:Tsjekkia Produksjonsdato:21/06 2021
EU-merking (rullemotstand): C
EU-merking (våtgrep brems): A
EU-merking (dekkstøy, dbA): 71
Mønsterdybde (midten): 7,4 mm
Hardhetsgrad (shore): 72
Sliteverdi (treadwear): 280
Vekt: 9,0 kg
Tørr asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:10
Våt asfalt
Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15 Grep:10 Vannplaning:8 Vannplaning sving:8
Annet
Støy:3 Forbruk:8 Komfort:2
Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:
Poeng (maksscore) | Conti | Nokian | Bridgestone | Toyo | Michelin | Goodyear | Nokian ECO | Conti ECO | Michelin ECO | Petlas |
Bremsing på våt vei (15) | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 6 | 3 | 3 |
Svinggrep på våt vei (10) | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 4 | 4 |
Kjøring på våt vei (15) | 15 | 15 | 15 | 12 | 9 | 12 | 9 | 6 | 3 | 3 |
Vannplaning (10) | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 6 | 6 | 4 | 6 |
Vannplaning i sving (10) | 8 | 8 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 |
Bremsing på tørr vei (10) | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 | 4 |
Kjøring på tørr vei (10) | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 | 6 | 2 |
Drivstofforbruk (10) | 8 | 4 | 8 | 6 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 4 |
Støy (5) | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Rullekomfort (5) | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Totalt (100) | 89 | 83 | 81 | 79 | 78 | 75 | 60 | 57 | 48 | 40 |
EU-merking (rullemotstand): C
EU-merking (våtgrep brems): A
EU-merking (dekkstøy, dbA): 71
Mønsterdybde (midten): 7,4 mm
Hastighetsindeks: 91
Lasteindeks: V (240 km/t)
Hardhetsgrad (shore): 72
Sliteverdi (treadwear): 280
Vekt: 9,0 kg
Produksjonsland: Tsjekkia
Produksjonsdato: Uke 25, 2021
Poengberegningen:
Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.
Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.
Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.
Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:
- Bremsing på våt vei 15
- Svinggrep på våt vei 10
- Kjøring på våt vei 15
- Vannplaning 10
- Vannplaning i sving 10
- Bremsing på tørr vei 10
- Kjøring på tørr vei 10
- Drivstofforbruk 10
- Støy 5
- Rullekomfort 5
- Sammenlagt 100
Les alle Motors nybiltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på