
Verste måned på seks år:
21 trafikkdødsfall i mai
21 mennesker mistet livet i trafikken i mai. Det er det høyeste tallet siden juli 2016. Til sammenligning mistet åtte personer livet i mai i fjor.
– Det er en forferdelig utvikling vi ser nå i mai. Også april var en måned med mange alvorlige ulykker og 13 omkomne. Det er urovekkende tall, og det gjør at vi er nødt til å diskutere om det er noe vi kan gjøre på kort sikt for å hindre en videre negativ utvikling, sier Guro Ranes i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Det er særlig Nordland, Rogaland, Viken samt Vestfold og Telemark som skiller seg ut negativt i ulykkesstatistikken hittil i år.
I Møre og Romsdal er det ikke registrert dødsulykker hittil i 2022.
Flest menn
18 av de 21 omkomne var menn. 13 av mennene var 55 år eller eldre, opplyser Statens vegvesen.
– Dette er en trafikantgruppe som generelt har mye kjøreerfaring. Det bekymrer oss derfor at så mange i denne gruppen omkommer i trafikken, sier Ranes, som er avdelingsdirektør for trafikksikkerhet.
Motorsyklister er en særlig utsatt gruppe, og fem av dem som mistet livet i mai, kjørte MC.
– Det er urovekkende at vi nå går nå inn i sommersesongen og venter at enda flere legger ut på kortere eller lengre turer på MC, sier Ranes.
Nær dobling fra i fjor
Hittil i år har 46 personer mistet livet i trafikken, mot 25 på samme tid i fjor.
– Det har den siste tiden vært urovekkende mange dødsulykker i trafikken. Vi vet at det ofte har vært en økning om sommeren, så dette er bekymringsfullt, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til VG tirsdag.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Også Trygg Trafikk er bekymret over utviklingen.
– Antall drepte har i mange år gått ned. I fjor omkom 80 personer i trafikken, dette var lavest antall omkomne på flere tiår, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner.
Det er foreløpig for tidlig å si noe om hva økningen skyldes, ifølge Bryner.
– Folk må være årvåkne
Mange av ulykkene i mai var såkalte singelulykker, der bare ett kjøretøy er involvert.
– Ofte skyldes det uoppmerksomhet eller for høy fart, sier Bryner.
Det har også vært mange møteulykker. Over 70 prosent av dødsulykkene er singel- eller møteulykker. Bryner mener berøringsskjermer i nye biler og bruk av mobiltelefon er faktorer som kan skape livsfarlige situasjoner.
– Det er ikke mange sekunders uoppmerksomhet som skal til før ulykken er et faktum. Vender du blikket bort i bare to sekunder, kan du tilbakelegge en lang strekning «i blinde», sier hun.
Folk må rett og slett være mer årvåkne i trafikken, mener hun.
– Det er det eneste strakstiltaket vi kan gjøre noe med for å unngå nye dødsulykker.
(©NTB)
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift