LUKKET OG LÅST: Tesla-fabrikken i Grünheide ble nedstengt etter strømbruddet tirsdag.

Evakuerte ansatte etter brann:

Venstre-ekstremister stengte tysk Tesla-fabrikk

En tysk ekstremistgruppe har påtatt seg ansvaret for en ildspåsettelse som førte til at Tesla-fabrikken i tyske Grünheide ble stengt tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

En ytre venstre-gruppering som kaller seg «Vulkangruppe» hevder å stå bak en brann som stanset strømforsyningen til Tesla-fabrikken i Grünheide i delstaten Brandenburg ved Berlin.

En brann i en høyspentmast nær fabrikken førte til en omfattende strømstans i området. Tysk politi mistenker at ildspåsettelse førte til strømbruddet som ikke bare rammet fabrikken, men også tusenvis av innbyggere. Anlegget måtte evakueres. 

Det har de siste dagene vært omfattende protester fra miljøaktivister mot en planlagt utvidelse av gigantfabrikken.

Politiet hadde tirsdag formiddag ikke kommentert opplysningene om en mulig forbindelse mellom brannen og miljøaktivister i området.

– Et «perfid» angrep på infrastrukturen som ikke vil passere uten konsekvenser for gjerningspersonene, sier delstats-innenriksminister Michael Stübgen.

Det er litt uklart hva slags inntrykk den forsikringen gjør på grupperingen bak aksjonen, som har omtalte Elon Musk som en «tekno-fascist». 

Uvisst om stengning

Strømforsyningen ble satt ut av spill også i flere landsbyer i området rundt. Innenriksminister Stübgen sier at tusener av mennesker mistet strømmen, skriver NTB-DPA.

Ifølge tabloidavisen Bild kan brannen ha blitt startet av miljøaktivister som okkuperer deler av skogen som Tesla planlegger å ta i bruk for å utvide fabrikken. 80–100 aktivister har siden torsdag i forrige uke okkupert deler av skogen, der de har satt opp rundt ti trehytter.

Fabrikken ble stengt ned og de ansatte sendt hjem tirsdag morgen.

– Vi er i øyeblikket ikke i stand til å si når produksjonen kan ventes å bli gjenopptatt, står det i en uttalelse fra Tesla.

Norske leveranser

Fabrikken i Grünheide produserer det meste av Tesla-modeller for det europeiske markedet, inkludert det norske.

Tesla har nå nær en fjerdedel av det totale nybilsalget i Norge, men det er uklart om hendelsen får betydning for leveransene til Norge.

Det har blitt intens politisk debatt i Grünheide-området etter at Tesla flagget ambisjoner om å utvide anlegget, som har en kapasitet på rundt 500.000 biler i året. Tidligere i år innbyggerne ned stemte et forslag om å kutte trær og gi plass til det større området.

Tesla ønsker å doble fabrikkens kapasitet til produksjon av en million biler og 100 gigawattimer batteri per år, noe som vil gi den en helt dominerende posisjon i det europeiske elbilmarkedet.