DEN FØRSTE AV MANGE? Her er en Tesla Model S fotografert i New York i 2015.

USA:

87 prosent vil ha Tesla igjen – gruser Lexus og Toyota

Tesla kommer svært godt ut i en ny, amerikansk undersøkelse om kundelojalitet.

Publisert

Hele 87 prosent av dagens amerikanske Tesla-eiere planlegger å kjøpe en ny bil av samme merke når den tid kommer. Undersøkelsen er utført av Bloomberg og gjengitt av Electrek.

Det fremgår også at elbileierne generelt ikke ser seg tilbake – 93 prosent av dem velger elektrisk også neste gang. 

Eiere av biler med forbrennings­motor er langt mindre sikre, kanskje naturlig nok. Bare 34 prosent av disse oppgir at neste bil helt sikkert vil gå på bensin eller diesel. 

Sterk kundelojalitet

Tallene fra Bloomberg antyder muligens en utvikling: 

Denne undersøkelsen fra oktober i fjor viste at en snau tredel av amerikanske elbileiere var åpne for å bytte tilbake til tradisjonelle drivlinjer. Uten Tesla-eierne medregnet ble tallet så høyt som halvparten.

Andre tall tyder på at Tesla-kundelojaliteten er unik. Her kan du lese at hele 85 prosent av amerikanske elbileiere, alle merker inkludert, er åpne for å bytte merke.

Lexus henvist til annenplass

– De mange rimeligere modellene som er ventet fra Tesla, GM og Stellantis i løpet av 2026, kan bidra til en større elbil-andel blant folk flest. Likevel er det langt igjen til markedet er helt modent og klart. Dårlig infrastruktur for lading, treg lading og rekkeviddeangst er de viktigste bekymringene kundene oppgir, sier Steve Man, ansvarlig for undersøkelsen. 

13 merker var inkludert, noen av dem lite relevante for norske bilkjøpere.

Den tradisjonelle vinneren av kundetilfredshets­undersøkelser, Lexus, ble nummer 2 – men et godt stykke bak vinneren: