POPULÆR: Chevrolet Bolt, USAs 5. mest solgte elbil i fjor – bak Tesla Model Y, Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E og Tesla Model S.

USA:

Elbilkjøpere er minst merkelojale

Tradisjonelt holder mange seg til ett merke – lenge. Den tiden er kanskje forbi.

Publisert

En undersøkelse fra amerikanske Edmunds, et slags Finn.no kun for biler, viser at 85 prosent av alle potensielle bilkjøpere er åpne for å hoppe til et nytt merke neste gang det er på tide med noe nytt i garasjen.

Spørreundersøkelsen bekreftes til en viss grad av salgstall, siden 63 prosent av alle elbilkunder valgte et merke de ikke hadde et forhold til fra før.

I første kvartal i 2023 valgte 51 prosent av kjøperne – totalt – å bytte til en annen modell fra samme merke, viser undersøkelsen, som også er gjengitt av Vi Bilägare.

Færre alternativer

– Bilprodusenter er vant til å kunne regne med å tjene på kundelojalitet, men interessen for elbiler, i kombinasjon med færre alternativer, gjør at bilkundene velger nytt, sier analysedirektør Jessica Caldwell i Edmunds.

Her er andre funn fra undersøkelsen:

● Amerikanere sier de stoler på at Tesla, BMW, Toyota, Chevrolet og Audi lager de beste elbilene, men bare Tesla og Chevrolet markerer seg øverst på elbil-listene i USA.

● Elbilsalget øker stadig i USA, selv om prisene har steget.

Luksusbileiere er positive

● Folk som i dag eier luksusbiler, setter elbiler høyere enn andre. Her er forskjellen stor – 59 mot 27 prosent.

● Unge er klart mer positive til elbiler enn eldre. Andelen som sier de vil vurdere en elbil ved neste innkjøp, er på 75 prosent for aldersgruppen 25–34, 88 prosent for 35–44, 60 prosent for 45–54 og 27 prosent for 55–64.

Undersøkelsen viser også at de potensielle kundene ikke er helt realitetsorienterte.

Store grupper ønsker seg elbiler på et prisnivå, og/eller med en rekkevidde, som i liten grad er tilgjengelig i dag, viser undersøkelsen.